Fler länder kräver ändring av endast utsläppsfria bilar i EU

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 dec 2025

Tysklands regering har bestämt sig för att verka för ändringar av EU:s beslut om att endast tillåta försäljning av nya utsläppsfria personbilar och lätta lastbilar från 2035. I ett brev som skickats till EU-kommissionen för landets regering fram sin ståndpunkt om att även efter 2035 tillåta laddhybrider, bilar med räckviddsförlängare och bilar med vad som […]

Tysklands regering har bestämt sig för att verka för ändringar av EU:s beslut om att endast tillåta försäljning av nya utsläppsfria personbilar och lätta lastbilar från 2035. I ett brev som skickats till EU-kommissionen för landets regering fram sin ståndpunkt om att även efter 2035 tillåta laddhybrider, bilar med räckviddsförlängare och bilar med vad som kallas ”förbränningsmotorer med hög verkningsgrad”. Vad det sistnämnda handlar om kunde däremot representanter från regeringen inte svara på under en lång utfrågning med journalister häromveckan.

Tyskland är inte ensamma om sin ståndpunkt och landet får nu stöd av ytterligare sex EU-medlemmar. I ett gemensamt brev till EU-kommissionen meddelar Bulgarien, Italien, Polen, Slovakien, Tjeckien och Ungern att de även de vill se ändringar i beslutet om endast nya utsläppsfria fordon från 2035. ”Vi kan och måste följa vårt klimatmål på ett effektivt sätt utan att äventyra vår konkurrenskraft, för i en industriell öken finns det inget som är grönt”, står det i det gemensamma brevet.

Beslutet om endast utsläppsfria nya personbilar och lastbilar är en viktig del i EU:s mål om att vara en klimatneutral ekonomi till år 2050. Det har ännu inte har kommit något besked från EU-kommissionen kring saken, men mycket tyder på att reglerna för 2035 kommer att luckras upp. Urpsrungligen skulle EU-kommissionen lägga fram ett nytt paket för att stödja europeiska bilindustri den här veckan, men det har nu skjutits upp till den 16 eller 17 december.

Här i Sverige har Kristdemokraternas EU-parlamentariker meddelat att de kommer verka för en ändring av beslutet. ”Det centrala problemet är att en lagstiftning som inte är teknikneutral hämmar innovation istället för att uppmuntra den. Sådan enögd politik resulterar i förlängningen i sämre villkor för såväl bilindustri som för alla människor som är beroende av sin bil”, skriver EU-parlamentarikern Alice Teodorescu Måwe i ett inlägg på Instagram.