BMW:s i-chefer bakom Hyundais och Kias nya elbilsplattform

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

24 jun 2020

Kia och Hyundai har en mängd elbilar som ska lanseras de kommande åren. Nu har företagen avslöjat att de kommer att köpa grundarkitektur från ett litet nystartat företag i Los Angeles.

Text: Fredrik Sandberg | Foto: Tillverkarna

BOTTENPLATTOR KIA & HYUNDAI

LADDNING HEMLIGHETERNA

BATTERIER JAKTEN BAKOM

En pressrelease från Kia damp ner i mejlkorgen. Ett litet bolag vid namn Canoo, som startades för knappt tre år sedan, har tagit fram en elbilsplattform som nu Hyundai och Kia har köpt in sig i och som de ska använda till sina kommande elbilar

Canoo, som huserar i Los Angeles, har alltså på mycket kort tid utvecklat en bottenplatta och en arkitektur som är så bra att den sydkoreanska jätten vill använda den som grund för sina kommande elbilar. 

Det låter lite för bra för att vara sant. Hur många start-ups finns inte i elbilsvärlden dessa dagar? Och hur bra kan man göra en grundarkitektur på så kort tid? 

Men när man börjar gräva lite djupare i vem som verkligen står bakom Hyundai och Kias nya plattform hittar vi inte några nyutexaminerade ingenjörer som har startat aktiebolag.  

I stället återfinner vi rester från BMW:s en gång så stolta i-program. Det vill säga de som var ledande i utvecklingen av i3:an och i8:an en gång i tiden. 

Tidigare vd:n för Canoo, Stefan Krause, var finanschef på BMW, och teknikchefen och numera vd Ulrich Kranz var chef för i-programmet. Richard Kim, som är chefdesigner på Canoo, var chefdesigner och hjärnan bakom BMW i3:s och i8:s former. 

Kias Imagine-koncept.

Det är med andra ord i någon mån BMW:s bästa ingenjörer som nu har tagit fram bottenplattan på vilken Hyundai och Kia ska bygga sina kommande elbilar. 

Gänget gick dock inte från BMW till Canoo direkt, utan alla tre har passerat det beryktade startup-bolaget Faraday Future. Elbilen träffade Richard Kim ett par gånger när Faraday Future visade upp sina första prototyper. Då var han en av företagets viktigaste spelare och såg ljust på företagets framtid och möjligheter. På extremt kort tid hade de tagit fram en grundarkitektur och design som var mycket imponerande. 

Men han, liksom många andra, lämnade företaget då dåvarande vd och grundare Jia Yueting skapade mer problem än han löste. 

Som en parentes kan sägas att när väl Jia Yueting slutade (och gick i konkurs) tog Carsten Breitfeld över Faraday Future, även han en veteran från i-programmet på BMW, efter att ha varit med och startat upp elbilstillverkaren Byton.

Åter till Canoo. De tre BMW-veteranerna lyckades på mycket kort tid samla ihop 1 miljard dollar för sitt start-up-företag Canoo, och även ta fram den arkitektur som Hyundai och Kia nu ska bygga elbilar på. I dag har Canoo 400 anställda och en prototyp på en bil med mycket runda former som är tänkt för bildelningstjänster. 

Men det är plattformen som verkar vara deras största succé. De flesta analytiker anser att det blir Hyundais och Kias bilar i det mindre segmentet som kommer att föräras den nya arkitekturen. 

– Vi blev mycket imponerade av hastigheten och effektiviteten i vilken Canoo utvecklade sin innovativa EV-arkitektur. Det gjorde dem till den perfekta ingenjörspartnern för oss när vi ska lägga oss i täten för den framtida mobilitetsindustrin, säger Albert Biermann, chef för forskning och utveckling på Hyundai Motor Group, i pressmeddelandet, och fortsätter:

– Vi kommer att samarbeta med Canoo-ingenjörer för att ta fram en kostnadseffektiv Hyundai-plattform som är redo för autonoma funktioner och lämplig för masstillverkning. 

– Vi har arbetat hårt för att utveckla ett djärvt nytt elfordon och att samarbeta med en global ledare som Hyundai vittnar om värdet av denna för vårt unga företag, säger Ulrich Kranz. 

Vad är då unikt med plattformen?

Det är en skateboard som har lyckats pressa in alla kritiska delar kring motorn och mellan hjulparen, liknande det vi ser i Tesla Model 3. Det gör att vikten, storleken och mängden delar som behövs minskar vilket också ger möjligheter till större kupéutrymmen och en mer kostnadseffektiv elbil, hävdar företaget. Skateboard-lösningen gör också att vilken kaross som helst kan ställas på den. 

”Vikten, storleken, och mängden delar som behövs minskar vilket ger större utrymmen.”

Möjligheterna till mängder av bilmodeller blir möjliga på en och samma arkitektur. 

Till Clean Technica har Ulrich Kranz sagt att de tagit fram den för att hitta en sweet spot i storlek som gör att de kan bygga störst mängd bilmodeller på plattan. Storleken ligger i linje med Toyota Prius. 

När man tittar på den är det någonting bekant över designen. Den påminner en hel del om vad Faraday Future visade upp 2016. Och Canoo har också blivit stämda av Faraday Future för att de ska ha tagit med sig företagshemligheter och anställda från företaget, ett ärende som senare lades ner. 

Intressant nog är dock att det är de nytänkande ingenjörerna från BMW som står för den nya rena elbilsbottenplattan. BMW själva har dock lämnat det spåret och kommer att bygga sina kommande elbilar på samma arkitektur som deras bilar med förbränningsmotorer. Det återstår att se vilken linje som är den rätta, men för Hyundai och Kia verkar valet vara enkelt. En elbil ska från grunden byggas som en sådan.

Fakta

Hyundai och Kia – självkörande och flygande bilar i investeringar

• Kia ska erbjuda 11 nya elbilsmodeller till 2025, och siktar på 6,6 procent av elbilsmarknaden. 

• Kia lanserar en elbilsplattform 2021 (oklart om det är en egen, eller den som Canoo är med och utvecklar). 

• Kias säljmål är 500 000 rena elbilar per år.

• Kia investerar 25 miljarder dollar fram till 2025. 

• Hyundai ska investera 17,27 miljarder dollar fram till 2025 på elbilar och autonoma funktioner.

• Hyundai satsar även på att utveckla flygande bilar.

• Hyundai ska sälja 670 000 el- och vätgasbilar per år. Ska bli en av de tre största elbilstillverkarna fram till 2025. 

• Hyundai vill erbjuda flest elbilar på de stora marknaderna fram till 2030. Därefter utvecklingsländer.

Canoos skateboardesign. En helt ny typ av elektronisk styrning gör att man från skalet bredvid kan styra hjulen utan att den sitter ovanpå bottenplattan. Det finns alltså ingen mekanisk koppling mellan styrningen och hjulen, vilket frigör ännu mer utrymme i kupén och gör bilen enklare att montera.

Canoo

Canoo
Faraday future// Farady future stämde Canoo för att ha stulit affärshemligheter. Visste finns det likheter?

Ulrich Kranz är vd på Canoo och var tidigare chef på i-programmet på BMW.

Richard Kim designade BMW i3.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!