![](https://images.ohmyhosting.se/34aKLD_Yw0oQunhGXyoelRzu-Ls=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F1-2020-07-13T115439.528.jpg)
”The swede” – i Teslas stolsfabrik
Tibor Blomhäll
13 jul 2020
”Hej” hör vi plötsligt från en av våra värdar på fabriksturen. Det är Anders Bell som hälsar oss på klingande svenska. När Tesla rekryterade honom från Volvo för två år sedan rönte det stor uppmärksamhet i bilvärlden.
Text och Foto: Tibor Blomhäll
Mindre än tre kilometer från Teslas stora bilfabrik i Fremont ligger företagets fabrik för bilsäten. Tesla tillverkar alla sina säten själva, vilket de är ganska så ensamma om i bilvärlden. Alla Tesla Model S-, X- och 3-säten tillverkas här sedan 2015.
Att tillverka stolarna själva är ett bra exempel på den så kallade vertikala integrationen i Teslas bilfabrik. Istället för att låta underleverantörer tillverka (och ofta till och med designa) komponenter till bilarna vill Tesla göra så mycket som möjligt själva. För att hålla tightare kontroll på kostnad, tidsramar och kvalitet. Teslas stolfabrik är till exempel den mest robotiserade i världen, vilket inte bara resulterar i snabbare produktion utan även i mindre kvalitetsvariation mellan enskilda tillverkade säten.
Den drygt 30 000 kvadratmeter stora industrilokalen är halvfull med maskiner. Fabrikschefen Praveen Sharma förklarar att från början tänkte de först bygga en tillverkningslina som kunde bygga säten till 5 000 Tesla Model 3 i veckan, och sedan när produktionstakten ökade bygga en parallell lina bredvid för 5 000 till. Men via ständiga förbättringar av maskinerna och produktionsprocessen har de lyckats komma upp i 8 000 redan på den första linan, och ser fortfarande möjlighet till förbättringar. Den andra tillverkningslinan behövdes inte. På dess tilltänkta plats står det långa rader av färdiga stolar istället.
”Vi har tre timmars buffert.” berättar Praveen ”Inträffar något som stoppar produktionen har vi tre timmar på oss att fixa till felet innan stora bilfabriken också måste stoppas på grund av brist på stolar. Som mest har vi haft 45 minuters stillestånd – det var svettigt!”
Stolarna fraktas idag med lastbilar den korta sträckan till bilfabriken. Elon Musk har dock redan föreslagit att låta ett utav hans andra bolag, The Boring Company borra en tunnel mellan fabrikerna så att stolarna kan skickas direkt till monteringslinan. Tur att han inte föreslog SpaceX för leveranser i raketfart!
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2020/07/1-2020-07-13T131707.328-1030x676.jpg)
”Hej” hör vi plötsligt från en av våra värdar på fabriksturen. Det är Anders Bell som hälsar oss på klingande svenska. När Tesla rekryterade honom från Volvo för två år sedan rönte det stor uppmärksamhet i bilvärlden. Han har 20 års erfarenhet inom bilindustrin, bland annat som inredningschef hos Volvo. Hos Tesla har han utvecklat Model 3-säten.
Han berättade passionerat hur alla varianter av framsätena bygger på samma rörram. Inte dussintals olika som hos andra tillverkare. Både vänster- och högerstolar använder samma metallram inuti. I början av monteringslinan svetsas ramen ihop, sedan börjar de sin vandring längs det två våning höga monteringsbandet. Att tillverka bilsäten är en manuell, arbetsintensiv process – hos konkurrenterna. Visst har även Teslas fabrik 700 anställda men de flesta arbetsstegen utförs av robotar.
Mest stolta är de över den helrobotiserade monteringen av framstolarna där sätet paras ihop med ryggstödet. ”Ingen annan gör det lika automatiserat som oss” berättar Anders, ”vi är helt unika och haft många andra företag på studiebesök.”
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2020/07/1-2020-07-13T131644.731-1030x847.jpg)
Han visar även hissen bredvid som kan sänka ner en manuell monteringsstation från ovan ifall roboten skulle lägga av. Tretimmarsgränsen måste hållas – dag som natt. Produktionen i både stolfabriken och Teslas stora bilfabrik i Fremont pågår dygnet runt, sju dagar i veckan.
Vi ställde frågan hur sätena blir i nya kommande instegsmodellen Tesla Model 3 Standard Range? Vi har hört att den kommer ha mycket enklare framsäten än Long Range modellen, med tygklädsel och utan motorjustering. Har Tesla snålat in på värmen också?
Nej alla Model 3, inklusive Standard Range kommer ha sätesvärme fram. Det är bara i baksätena det kommer saknas, lugnar Anders oss. Tur att det är en svensk, van vid riktiga vintrar som har designat sätena!
Till sist kan vi inte hålla oss utan frågar varför det stod ”EU Seats” klistrade på framsätet på de första Tesla Model 3 som levererades i Europa? Kan det ha någonting med rumpstorlekar att göra? Efter att ha torkat tårarna av skratt svarar Anders ”Haha, nej men i Europa finns krav på att kunna stänga av krockkuddarna med knapp om man sätter barnstol i framsätet. Och förresten kallar vi det för ”Kanadensisk kroppsform.”
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2020/07/1-2020-07-13T131721.266.jpg)
Robotarna som
monterar ihop sätet med ryggstödet. Tesla var inte nöjda med att det tog 1.8 sekunder för varje skruv som ska skruvas i att matas fram till robotarmen…
…så de införde att skruvarna ligger i rad i tryckluftsröret. Via tusentals sådana små förbättringar har de lyckats skruva upp tillverkningstakten rejält. Robotar i långa rader monterar stolarna.
![](https://elbilen.se/wp-content/uploads/2020/07/1-2020-07-13T132029.958-1030x575.jpg)