Audi visar Q4 e-tron –  premiumkänsla för vardagen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 apr 2021

Efter Skoda och Volkswagen visar nu Audi upp sitt bidrag av mellanklass-SUV på den gemensamma MEB-plattformen. Säljstart är nu i april och Q4 e-tron börjar levereras i juni. Med ett startpris från 475 000 kronor före klimatbonus vill Audi ta klivet in i volymsegmentet med en mångsidig och praktisk modell – utan att göra avkall på premiumkänslan.

– Med 520 kilometers räckvidd, snabbladdning som standard och stora utrymmen är det absolut en vardagsduglig modell, sa Audis vd Markus Duesmann inför presentationen.

Som enda svenska tidning har Elbilen redan provkört Q4 e-tron, något ni kan läsa mer om i nästa nummer.

Q4 e-tron drar nytta av MEB-plattformens möjligheter och bjuder på goda utrymmen i ett förhållandevis kompakt format. På längden mäter den 4,59 meter, men med korta överdrag och en utdragen design ser den större ut än vad den är. Ett intryck som förstärks med hjulen på 19 eller 21 tum och veck i karossen. Q4 e-tron får även nyutvecklade strålkastare där tio segment kan ställas in till fyra ”signaturer”för att ge olika uttryck.

Q4 e-tron erbjuds både med SUV-kaross samt efter sommaren som Sportback med mer coupéformad taklinje baktill. Trots att det i mycket är samma bil väljer Audi att tala om dem som två enskilda modeller.

Och vissa små skillnader finns faktiskt.

Bland annat rymmer bagaget i Sportback med 535 liter något mer än SUV-version som sväljer 520 liter. Frunk finns inte, däremot ett extra fack för kabeln under golvet i bagaget. Dragkrok finns som tillval där de bakhjulsdrivna versionerna får dra 1 000 kg, med fyrhjulsdrift upp till 1 200 kg.

Sportbacks mer sluttande kaross ger också en annan aerodynamik och med det något längre räckvidd. Audi har klämt in mängder av små detaljer för att förbättra aerodynamiken och anger ett cw-värde för SUV-versionen på 0.28 – alltså samma som hos ID.4 – och 0.26 för Sportback.

Q4 e-tron kommer i tre olika utföranden med ett batteripaket på 52 eller 77 kWh.

Enklaste versionen är Q4 e-tron 35 med bakhjulsdrift, 170 hk och det mindre batteriet på 52 kWh som ger en räckvidd på 34 mil enligt WLTP. Värmepump måste köpas till separat, men ingår i de övriga versionerna. Q4 e-tron 40 har också bakhjulsdrift, men får det större batteriet på 77 kWh som ger en räckvidd på 51 mil med svensk standardutrustning, enligt WLTP. Sportbackversionen har ännu inte fått officiella räckviddssiffror, men Audi säger att den tack vare bättre aerodynamik kommer upp i 528 km. I båda fallen är effekten 204 hk och toppfarten begränsad till 180 km/h.

Självklart kommer även en version med fyrhjulsdrift i form av Q4 e-tron 50 quattro som också får batteriet på 77 kWh. Med ytterligare en motor på framaxeln har den en effekt på 299 hk och 48 mils räckvidd som SUV eller knappt 50 mil som Sportback. Med 0-100 på 6,2 sekunder är den långt ifrån snabbast, men betydligt kvickare än till exempel koncernsyskonet ID.4.

Med det större batteriet på 77 kWh är det möjligt att snabbladda med 125 kW, eller 11 kW med laddbox hemma. Det mindre batteriet på 52 kWh får nöja sig med 100 kW, eller 7,2 kW när den laddas hemma.

Bromsregenereringen kan ställas i tre steg och enligt Audi ska 90 procent av alla inbromsningar ske med hjälp av elmotorn och generera ström.

Insidan, som vi redan fått se, bjuder på gott om plats i baksätet. Tack vare MEB-plattformen ska det vara lika stort som i Audi Q7. Framsätet skiljer sig åt från syskonen Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq genom att vara betydligt mer Audi – allt annat vore ju också konstigt.

Inredningen går att få i nio förutbestämda utrustningspaket med olika färger och material som till viss del består av återvunna material som PET-flaskor. Det gäller även delar av karossen och för att minska miljöavtrycket kompenserar Audi för utsläppen som sker under tillverkningen. Genom det är Audis mål att bilarna ska vara koldioxidneutrala vid leverans till kund.

Växelväljaren hittas på en stor mittkonsol och ovanför den hittas en skärm som i standardutförandet är på 10,1 tum, men även går att få på 11,6 tum. Det är nytt storleksrekord för Audi som ändå väljer att behålla en hel del fysiska knappar.

Även om det är mindre luftigt i framsätet framhäver Audi gärna att det finns totalt 25 liter förvaringsutrymmen fördelat på olika fack. Mest stolta är de över facket för en flaska i dörren som är lätt att nå under färd.

Ljudet kommer från nya partnern Sonos och ratten är en nyutvecklad version med touchknappar som även går att scrolla med.

Med Q4 e-tron lanserar Audi även sin nya utökade head-up display som går att få som tillval. På en yta stor som en 70-tumsskärm tio meter framför föraren används Augmented Reality för att visa navigering och säkerhetsanvisningar.

Audi Q4 e-tron börjar säljas nu i april och lanseras hos handlare i juni. Den som hellre vill ha en Q4 e-tron Sportback får vänta ”efter sommaren”, enligt Audi utan att ge något exakt datum.

Enklaste versionen Q4 35 e-tron med det mindre batteriet på 52 kWh får ett startpris från 475 000 kronor, före klimatbonusen på 70 000. Det gör den knappt 30 000 kronor dyrare än jämförbara ID.4 City med liknande prestanda, bortsett från värmepump som ingår hos ID.4.

Q4 40 e-tron får ett startpris från 564 700 kronor med utrustningspaketet Proline och fyrhjulsdrivna Q4 50 e-tron quattro börjar på 641 900 kronor med utrustningen Proline Advance. Det är 57 100 kronor billigare än Volvo XC40 P8 Recharge, som har mer effekt med över 400 hk. Men med knappt 42 mils räckvidd kommer Volvon kortare än de 48 mil som Q4 50 e-tron quattro ska klara.

För Q4 e-tron kommer ”ca 22 700 kronor” ovanpå de nämnda priserna, enligt Audi.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: