Dacia vill sänka vikten – enbart ”nödvändig” utrustning
Carl Undéhn
21 feb 2023
Elbilens högre vikt på grund av batteriet lyfts ofta fram som ett problem. Men att bilar idag har ett viktproblem gäller inte enbart eldrivna modeller.
Enligt analysfirman Jato var genomsnittsvikten för alla sålda bilar i Europa 2022, oavsett drivlina, 1 600 kilo. Jämfört med året innan innebar det en ökning på 21 procent.
Allt större bilar är en viktig orsak, men också ökad säkerhetsstandard är något som lägger på kilon.
Marknadschefen hos Dacia, Xavier Martinet, har nu meddelat att hans märke vill bidra med en viktdiet i bilbranschen. Och han har en klar ståndpunkt när det kommer till den allmänt rådande suvtrenden.
– Det är inte logiskt. Det är vansinne att tillåta människor att bygga fordon på två eller tre ton som används av en person som bara kör 35 miles (56 kilometer, reds anm) om dagen, säger han till brittiska Autocar.
Dacia vill minska vikten genom att erbjuda bilar som endast har vad de anser vara ”nödvändig” utrustning.
Som exempel lyfter han inte helt oväntat fram att tillverkarens egna första elbil, Dacia Spring, väger endast 975 kilo.
Dacia Spring har kallats ”Europas billigaste elbil”, men säljs inte i Sverige. Startpriset varierar något på olika marknader i Europa, men ligger på strax över 200 000 kronor.
Att säkerhet ofta innebär ökad vikt visade sig bland annat i Euro NCAP:s krocktest av Dacia Spring. Modellen fick där endast en av fem stjärnor. Resultatet beskrevs som ”problematiska” med stor risk för livshotande skador vid en krock. Skyddet för medpassagerare var sämre än vad Euro NCAP sett på många år.