Elbilen logo Meny

Mjukvaruproblem inom Volkswagen kan försena projektet ”Artemis”

Volkswagens lansering av både elbilen ID.3 och den senaste versionen av Golf kom att överskuggas av stora problem med mjukvaran. Nu verkar det som att tekniken utvecklad inom Volkswagenkoncernen återigen sätter käppar i hjulet – och den här gången är det Audi som drabbas.

Med projektet ”Artemis” drog den nytillträdde Audi-chefen Markus Duesmann och Volkswagens koncernchef Herbert Diess förra året igång en ambitiös satsning som innefattar ny teknik inom både eldrift och självkörning. Dessutom skulle projektet utvecklas på rekordtid för att ändra på de annars ofta långsamma processerna inom VW-koncernen.

Det uttalade syftet är att knappa in på Teslas teknologiska försprång. Valet av namn avslöjar att de tyska tillverkarna både menar allvar och nog känner sig lite stressade. Inom grekisk mytologi var Artemis nämligen jaktens gudinna.

Projektet är tänkt att först mynna ut i en ny, energisnål modell från Audi som går under arbetsnamnet ”Landjet”. Lanseringen var planerad till 2024, men tidningen Business Insider hänvisar nu till flera källor som säger att det så inte blir fallet.

Utvecklingen ligger minst sex månader efter tidsplan och problemet beror främst på att mjukvaran VW.OS inte utvecklas snabbt nog. Förseningen har spätts på ytterligare av mjukvaruproblemen med ID.3 och Golf som har krävt mycket resurser.

VW.OS ska bli en plattformsövergripande mjukvara för alla märken inom Volkswagenkoncernen. Men arbetet med att ta fram det på egen hand har visat sig vara svårare än trott.

En källa från Audi säger till tidningen att arbetet med ”Landjet” ändå går framåt. Senare i år ska ett interiörskoncept presenteras vilket inte är beroende av fungerande mjukvara.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-12