Porsche räknar med kraftig ökning av elbilsförsäljningen
Carl Undéhn
18 mar 2022
2030 ska alla Porsches modeller erbjudas som elbilar. Eller nästan, för när det kommer till Porsche 911 tycks tillverkaren inte riktigt vilja släppa greppet om boxermotorn.
Inte ännu, i alla fall.
Men eldrift tar allt större plats hos Porsche och nu höjs målen för det. För ett år sedan sa chefen Oliver Blume att 80 procent av försäljningen skulle utgöras av ”elektrifierade” modeller år 2030 – alltså elbilar eller hybrider.
80 procent och 2030 behålls, men nu är målet att det i stället ska handla om helt eldrivna modeller. Det meddelades vid dragningen av omsättning och försäljning för 2021.
Och det går bra för Porsche. Förra året levererades för första gången över 300 000 bilar till kund – 301 915 stycken, för att vara exakt.
Av det var 41 296 stycken Taycan eller Taycan Cross Turismo och försäljningen av elbilar mer än fördubblades. Nu i vår utökas Taycan-familjen med den tredje versionen Sport Turismo.
– Taycan är 100 procent Porsche och inspirerar befintliga och nya kunder, experter och medier, sa Porsches chef Oliver Blume.
Han bekräftade också att när nästa generation av 718, Porsche Boxter och Cayman, lanseras kring 2024 blir det enbart med eldrift.
– Vi vill uteslutande erbjuda 718 som en helt eldriven modell. Vårt krav är tydligt, 718 ska vara den bästa helt eldrivna sportbilen i sitt segment, sa Oliver Blume.
Riktigt lika hårt satsar de inte på eldrift i suven Macan. Nästa år kommer den i en ny generation som blir eldriven, men tillverkningen av dagens fossilversion kommer att fortsätta parallellt. Det beror förmodligen på att just Macan med 88 362 exemplar var Porsches bäst säljande modell under 2021.
Satsningen på elbilar ska också snabbas på med en egen batterifabrik i Reutlingen i södra Tyskland. Från 2024 ska där en ny generation av litiumjonceller tillverkas med bättre prestanda än dagens batterier.
Precis som Audi vill även Porsche bygga eget laddnätverk med laddstationer som ska erbjuda hög effekt och mer service än till exempel hos partnern Ionity. Porsches ”premiumladdstationer” ska ha mellan sex och tolv laddpunkter på 350 kW och hamnar utmed stora vägar i Europa.