Stora moppetestet 2021 – 7 ggr tyst körglädje

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

23 jun 2021

Utbudet av elmopeder fortsätter att växa, till glädje för alla som vill ta sig fram
snabbt och avgasfritt med ett glatt kill i magen. Och variationen är stor, både vad det gäller
utseende, pris och prestanda. Elbilen har testat sju olika modeller. Här är betygen och vinnaren:

LV LX05

LV LX05 har skönt säte, men är aningen dyr.

Pris: 29 995 kr.
Batteri: 1,56 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Ja.  
Räckvidd: 75/150 km.
Motoreffekt: 3 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 84 kg.
​Hjälmförvaring: Packbox finns som tillval.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak.

Köregenskaper: Bra acceleration, men tappar lite i uppförsbackarna. Stabil. Flera körlägen att välja på. Betyg: 3/5

Komfort:  Skönt säte som erbjuder bra sittposition. Okej dämpning. Betyg: 4/5

Användarvänlighet: Lätthanterliga reglage. Tydlig display, förutom blinkersindikering. Hade gärna fått ha blinkersljud.  Betyg: 4/5

Räckvidd: Batteriet ska räcka 75 km på en laddning. Mycket möjligt – vi hade över 50 procent kvar efter testkörningen. Utökar man med ett extra batteri för 6 995 kronor kan man få 150 km räckvidd, enligt tillverkaren. Betyg: 4/5 

Ekonomi: Nästan 30 000 kronor känns lite mycket. Vi hade velat ha mer pang för de pengarna. Samtidigt känns det som bra byggkvalitet med fint detaljarbete. Betyg: 3/5

Utseende: Stilren och snygg. Betyg: 4/5

SUMMA: 22/30



EVESS CAPRI

Evess Capri – en stabil och trygg moppe.

Pris: 20 999 kr.
Batteri: 1,44 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Ja.  
Räckvidd: 60/120 km.
Motoreffekt: 3 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 70 kg.
​Hjälmförvaring: Nej.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak.

Köregenskaper:   Stabil och trygg med duglig kraft i motorn. Accelererar bra och har bra kräm i uppförsbacken. Endast ett körläge. Betyg: 4

Komfort:   Skönt välstoppat säte som absorberar de flesta ojämnheter. Bra vindskydd för benen och bra körställning. Betyg: 4

Användarvänlighet: Bra display. Bra med möjlighet att stoppa i extra batteri. Betyg: 4

Räckvidd:  Batteriets 1,44 kWh räcker enligt tillverkaren i 60 km. Ett extra batteri kostar 6 000 kronor och ger dubbla räckvidden. Betyg: 4

Ekonomi:  Strax under 21 000 kronor är ett rätt bra pris. Det här är visserligen en ordentligt  plastig skapelse – fast med bra prestanda. Betyg: 4

Utseende: Retrolook med en ganska uttjatad Vespa-anspelning. Plastig på nära håll med lite tveksam karosspassning.Betyg: 3

SUMMA: 23/30



SUPER SOCO TSX

Super Soco TSX är tonårsdrömmen som borde fått vassare motor.


Pris: 34 900 kr.
Batteri: 1,8 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Ja.  
Räckvidd: 75/150 km.  
Motoreffekt: 3 kW.  
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 76.
​Hjälmförvaring: Nej.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak.

Köregenskaper: Rolig och smidig att köra men tappar lite fart i uppförsbackarna. Bra väghållning.Flera körlägen att välja mellan. Betyg: 4

Komfort: Bra fjädring och bra sittställning. Lite hårt säte som gör att ojämnheter i vägbanan känns. Betyg: 3

Användarvänlighet: Bra och tydlig display. Tydliga lätthanterade reglage. Bra med möjlighet till fler batterier för längre räckvidd. Betyg: 4

Räckvidd: Ett fulladdat batteri uppges ge en räckvidd på cirka 55 km. Ett extra batteri kostar 10 900 kronor och kan dubbla det. Betyg: 4

Ekonomi:   Mopeden känns välbyggd med fint detaljarbete, men för en prislapp på nära 35 000 kronor hade vi velat ha en piggare motor som orkar bättre i uppförsbackarna. Betyg: 3

Utseende:  Snygg i traditionell mc-stil. Tonårsdröm! Betyg: 5

SUMMA: 23/30



VIARELLI PICCOLO LITIUM

Viarelli Piccolo Litium är aningen stötig och får fort slut ström.

Pris: 19 990 kr.
Batteri: 1,2 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Nej.  
Räckvidd: 60 km.
Motoreffekt: 2 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 74 kg.
​Hjälmförvaring: Nej.
Bromsar: Skivbroms fram, trumbroms bak.

Köregenskaper:  Bra ork i motorn. Känns pigg. Kortare modell som gör den något vinglig. Endast ett körläge. Betyg: 3

Komfort:  Lite stötig över ojämnheter. Sätet är ganska hårt. Mindre modell som passar mindre bra så för långa personer. Betyg: 3

Användarvänlighet:  Enkel och tydlig display. Lätthenterliga reglage. Ej möjlighet till extra batteri. Betyg: 4

Räckvidd:  60 kilometer ska man kunna komma på en laddning, enligt specifikationerna. Utan att ha mätt känns det lite väl optimistiskt – batteriet är så gott som tomt efter testkörningen. Betyg: 3

Ekonomi: Under 20 000 kronor känns prisvärt. Betyg: 5

Utseende:  Liten och nätt och ganska anonym. Betyg: 3

SUMMA: 21/30



MOTOCR E-COMET

Motocr e-comet. Aningen trött, och samtidigt törstig.

Pris: 22 995 kr.
Batteri: 1,2 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Nej.   
Räckvidd: 60 km.
Motoreffekt: 2 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 71 kg.
​Hjälmförvaring: Nej.
Bromsar: Skivbroms fram, trumbroms bak.

Köregenskaper: Lättsvängd men lite trött, tappar fart i uppförbackarna. Endast ett körläge. Betyg: 3

Komfort: Stötig med hårt säte. Mindre modell som passar mindre bra för långa personer. Betyg: 2

Användarvänlighet: Okej display, enligt majoriteten av testförarna. Vissa upplevde den som lite rörig och otydlig. Betyg: 3

Räckvidd: Enligt tillverkaren räcker batteriet upp till 60 km under bästa förhållanden. Under testdagen är det dock denna moppe som först får slut på laddning, tätt följd av Viarelli Piccolo. Betyg: 3

Ekonomi: Nästan 23 000 kronor är inget fyndpris för denna moppe, inte heller något rån. Betyg: 3

Utseende: Ett ganska anonymt utseende. Betyg: 3

SUMMA: 17/30



CAKE ÖSA LITE

Cake Ösa Lite är snabbast. Och hårdast.

Pris: 75 000 kr.
Batteri: 2,5 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Nej.   
Räckvidd: 92 km.
Motoreffekt: 4 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 87 kg.
​Hjälmförvaring: Nej.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak.

Köregenskaper: Svenska el-mc-tillverkaren Cakes moppevariant av modellen Ösa sticker ut på många sätt. Den har med råge den kraftfullaste motorn av alla. Vilket drag! Accelerationen är mäktig och färden stabil. Betyg: 4

Komfort: Den stenhårda sadeln gör körupplevelsen stötig och föga komfortabel, trots dämpningen i ramen. Betyg: 2

Användarvänlighet: Till Ösa kan man koppla lådor och vagnar och köra elverktyg med ström från batteriet. Men displayen är minimal och man måste släppa styret för att ändra körläge. Betyg: 3

Räckvidd: Stort batteri som räcker långt – särskilt om man inte faller för frestelsen att accelerera som en tok hela tiden … Betyg: 4

Ekonomi:  75 000 kronor är vansinnigt dyrt. Betyg: 1

Utseende: Stencool, enligt vissa, jätteful, enligt andra. Betyg: 3

SUMMA: 17/30



YADEA G5

Pris: 28 990 kr.
Batteri: 1,92 kWh.
Möjlighet till dubbelt batteri: Ja. 
Räckvidd: 55 (110) km.
Motoreffekt: 2,3 kW.
Toppfart: 45 km/h.
​Vikt: 85 kg.
​Hjälmförvaring: Ja, under sätet.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak.

Köregenskaper: Härligt rask och stark motor. Presterar utmärkt i backar och fin acceleration. Stadig att köra. Flera körlägen att välja på. Betyg: 4

Komfort: Bra fjädring. Bekväm stor sits med gott om plats, även för eventuell passagerare. Betyg: 4

Användarvänlighet: Högsta betyg för stor och tydlig display och lätthanterliga reglage. Extra bra med  tydligt blinkersljud. Betyg: 5

Räckvidd: Cirka 55 kilometer utlovas när batteriet på 1,92 Wh är fulladdat. Ett extra batteri kostar 13 469 kronor och kan dubbla det. Betyg: 4

Ekonomi: Inte den billiggaste moppen, men ändå riktigt bra med tanke på vad man får.  Betyg: 4

Utseende: Helt okej utan att vara varken särskilt fin eller särskilt ful. Lite klossartad. Fredrik tycker den liknar en jättelik mördarsnigel. Betyg: 3

SUMMA: 24/25



OCH VINNAREN ÄR ….

Yadea G5

Poängmässigt blev det ingen jordskredsseger, men det är ändå tydligt att Yadea G5 står som segrare. En Kombination av kraftfull motor, körkomfort och oöverträffad användarvänlighet ger den högst slutpoäng, och det är också Yadea G5 som majoriteten av testförarna väljer som favorit. Den är inte billigast, men kvalitetskänslan gör att priset känns motiverat. Som hos flera andra mopeder i årets test finns det plats för två batterier, för att på så sätt dubbla räckvidden. Det kostar förstås att köpa till ett extra batteri, men det är bra att möjligheten finns. 

Andraplatsen i testet delas av Super Soco TSX och Evess Capri, den första med en sportig mc-liknande stil, och den andra med retroanstrykning och Vespa-nostalgi.



JOHANS VAL: YADA G5

Som 18-åring hade Super Soco som är jättefin att köra blivit mitt val men som 50-åring så funkar en elmoppe med motorcykelimage sämre. Nej, mitt val blir Yadea. Den känns robust och prisvärd även om den är lite dyrare. Fin design och supertydlig display. Den har ett mysigt ljud och bra med kraft. Fjädringen är följsam och funkar bra även på gropiga vägar. Lite otymplig jämfört med de minsta elmopoderna i testen men Yadea är en bra kompromiss mellan smidighet och stabil gång i högre fart.


TIBORS VAL: EVESS CAPRI

Mitt tonårshjärta väljer utan tvekan Super Soco. Tänk att susa fram med en fullblods- tvättmaskinsmotor inklämd mellan låren. Nästan som en riktig motorcykel ju – ballast i laget! 

Fast nu som femtioplussare väljer jag istället Evess Capri när jag ska susa iväg till närmaste uteservering och beställa cappuccino och organisk morotskaka. Den är stabil och bekväm att köra, sätet är skönt och man får bra vindskydd. Prislappen ger också bra värde för pengarna.

FREDRIKS VAL: YADEA G5 

Jag ville verkligen att svenska mopeden Cake skulle vara grejen. Men vad som designmässigt är mopedernas motsvarighet till Centre Pompidou ger mig ingen glädje annat än vid gasreglaget. Det är för hårt. För dyrt. Istället är det vad jag först tyckte såg ut som en mördarsnigel, Yadea, som jag anser vara det vettigaste valet i den här uppställningen. Snabb, skön, välbyggd, prisvärd. Klockren moped. Märkligt hur perspektivet förändras när man kört den. Efter en tur gillar jag utseendet. 

LOTTAS VAL: YADEA G5

Med ett förflutet som tonårsmopedist och ett antal elmoppetest på cv:t vet jag vad jag vill ha: Bra, tydlig display. Reglage som kan justeras utan att man behöver släppa händerna från styret. Flera körlägen att väja mellan (finns bara fullt-ös-läge blir det ryckigt när man behöver trixa runt och vända). Ljud från blinkersen. Bra acceleration och styrka nog att inte sacka i uppförsbackarna och bra dämpning för skumpiga grusvägar. Allt detta har Yadea G5. Plus bra räckvidd och hjälmförvaring!

GUNNARS VAL: YADEA G5

Strängt taget kan man välja ganska fritt bland Kina-scootrarna utan att gå helt fel. Super Socon är en motorcykel i miniformat med snyggt detaljarbete som säkert lockar en och annan 15-åring till köp, och den märkliga och obekväma Cake Ösa är en designpryl för esteter som har råd. Om jag tvingas välja blir det Yadea tack vare dess starka motor och lite mer vuxna mått än några av de minsta i gänget. Jag har lite svårt för den plastiga nostalgi-Vespan, men den funkar också faktiskt utmärkt.


Fakta om testet 

Alla mopeder i testet har en maxhastighet på 45 km/h och är så kallade klass 1-mopeder. 

Det betyder att föraren måste fyllt 15 år och ha AM-korkort, alternativt ha ett körkort med annan behörighet.Föraren måste också ha hjälm och mopeden ska ha registreringsskylt och får inte köras på cykelbanor.

Elbilens testpanel bestod av sju förare med olika kroppsstorlek. Alla förare testade alla mopeder, på jämnt och ojämnt underlag, i uppförsbackar, kurvor och i trånga utrymmen. 

Förarna betygsatte mopedernas olika egenskaper på en skala mellan ett till fem, sedan ränkades ett medel ut.

I testet blev det bland annat tydligt att det inte alltid är den moped som har högst deklarerad motoreffekt som upplevs som starkast.

Nytt i årets test är att många modeller kan utrustas med dubbla batterer. I de priser som  anges på sidorna 56–57 inkluderas dock bara ett batteri.

Räckvidden som anges är vad tillverkaren själv deklarerar. 

På samtliga mopeder i testet kan man plocka ut batteriet och ta det med sig in och ladda. Alla modeller är också utrustade med usb-uttag för laddning av till exempel mobiltelefon. 

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: