Sandberg: Vi har minst tio skattefria år framför oss
Fredrik Sandberg
16 jun 2020
Hög skatt på alkohol minskar spritförsäljningen. Hög skatt på tobak gör att många väljer att fimpa.
Och nu ska bilar som inte har något avgasrör beskattas. Kommer det att missgynna elbilsförsäljningen?
I tio års tid när jag har pratat med folk om elbilar och den otroligt låga milkostnaden har många skakat på huvudet, och sagt någonting i stil med ”nåja, de där fördelarna försvinner snart, det ska skattas upp så det inte blir några fördelar”.
I ett pressmeddelande från miljöinstitutet IVL kan man läsa:
”Det krävs minst sju år, men troligen åtta till tio år, för att införa en vägskatt. En statlig utredning om vägskatt behöver därför starta omgående för att ett införande före eller runt 2030 ska vara möjlig.”
Vägskatten de talar om är kilometerskatt, som ska införas på elbilar.
Även om vi elbilister kan se fram emot ytterligare tio år av låga milkostnader märks det att det kokar i grytan. Skatter ska fram. Studier görs, här av IVL. Och det är delvis begripligt, bilar ska ju betala för sina kostnader. Men elbilaras kostnader är betydligt lägre bensinbilarnas, eftersom en stor del av fossilbilars samhällskostnader (på 53 miljarder) kommer från utsläppen. Vi kommer exempelvis att bli friskare när utsläppen från trafiken försvinner.
IVL bekräftar detta i sin studie, och säger att elbilar inte ska skattas lika hårt som fossilbilar. Och framför allt inte på landsbygden. De vill nämligen se geografiskt skilda skattesatser, som ska lösas med GPS-moduler i bilarna. Av integritetsskäl anges dock inte exakt var bilen befinner sig, bara i vilken zon.
Även med skatter på elbilar, för att finansiera infrastrukturen, blir det ändå fortsatt billigt att köra elbil om tio år. Kanske har vi inte någonting att oroa oss för. För på tio år hinner det hända mycket, det lär komma modeller för alla smaker och priskategorier.
Enda orosmolnet med kilometerskatt är naturligtvis att den hela tiden ska skruvas upp, då det är en intäktskälla för staten. Det går alltid att hitta på nya samhällskostnader som bilar för med sig. Men det är tio år bort, så passa på och kör elektriskt!
Även om kvarnarna börjar mala för att ta fram skatter på elbilar går det betydligt långsammare när det gäller snabbladdningen. Tänk om det var lika bra fart på utredningsviljan och beslut när det kommer till effekttarifferna i Sverige. Snabbladdare blir dyra i Sverige eftersom man betalar stora summor för höga toppeffekter om man har en anläggning. Att ändra det systemet för elbilsladdning skulle lösa många problem och ge fler laddstationer, framför allt på landsbygden. Men åren går och ingenting händer.
I det här numret grottar vi ner oss i vem som ska betala snabbladdningen, och hur den ska byggas.
När det kommer till snabbladdning återstår även för biltillverkarna att lösa ett allt större problem. Nu kommer de riktigt snabba laddarna, men bilarna är inte med på tåget, vilket vårt test av ett par prisvärda bilar visar.
Varför ska man bygga dyra supersnabbladdare om bilarna ändå masar sig fram vid laddkabeln? Kanske borde man göra en översyn även här och kräva en standard av biltillverkarna? Så länge statliga pengar går in i laddinfrastrukturen, vilket många biltillverkare kräver, så kan faktiskt staten kontra med att ställa krav på laddkapacitet. Det är 2020, att snabbladda på under 50 kW är så 2010-tal.
TWh Elon Musk sa i samband med den senaste kvartalsrapporten att det är dags att sikta mot en produktion av ett par tusen GWh-batterier (nuvarande produktion ligger på kring 35). Nu börjar det låta som någonting.
Ionity Priset per kWh hos Ionity är nu så högt att det är billigare att köra dieselbil på långtur. I alla fall om man inte har en bil med abonnemang. Det stora problemet är kanske inte priset, de flesta laddar ändå mest hemma, utan att det många nu tror att det är dyrare att köra elbil än dieselbil.