Undéhn: Tesla landstiger i Europa
Carl Undéhn
24 jun 2020
Tesla värderas högre än Volkswagen och BMW tillsammans och pengar är knappast något Elon Musk behöver oroa sig över. Men den som spar han har och ju mer detaljerna klarnar kring Gigafacory 4 utanför Berlin står det klart vilket genidrag projektet är från Teslas sida.
Mängden pappersarbete som krävs innan det första spadtaget kan tas för en bilfabrik med en kapacitet på 500 000 bilar per år är svårt att föreställa sig.
Skönt då om någon annan gör jobbet åt dig – vilket BMW har gjort.
Redan för 20 år sedan planerade de en fabrik på samma plats. Alla ansökningar och undersökningar manglades genom den tyska byråkratin av BMW. Men fabriksplanerna ställdes in och för Tesla är det nu bara att ta vid precis före mållinjen.
Det är heller inte billigt att bygga en ny fabrik och Tesla vill investera 4 miljarder euro i Gigafactory 4. Men de kommer inte behöva tömma spargrisen för att göra det. Allt tyder på att Fiat kommer att stå för en stor del av fiolerna. Orsaken är en överenskommelse där Fiat-Chrysler får räkna Teslas bilar till sin flotta i Europa fram till 2023. Endast så kan Fiat-Chrysler ens komma i närheten av EU:s regler om ett genomsnittligt utsläpp på 95 gram CO2 per kilometer. Som tack för besväret får Tesla enligt medieuppgifter ”hundratals miljoner euro”. Pengar som kommer väl tillhands när man vill bygga en ny fabrik.
Med Gigafactory 4 etablerar sig Tesla mitt bland den europeiska konkurrensen. Att delar av samma konkurrenter spelat en stor roll i att möjliggöra Teslas fabrik är smått ironiskt. Men inte ens för Elon Musk är allt enkelt här i livet. Jublet från politiker och näringsliv över Gigafactory 4 visade sig inte spegla hela bilden. Och tidsplanen att fabriken ska vara igång redan nästa sommar är nog ett exempel på hur kalifornisk optimism krockar med europeisk realism.
Tesla har visserligen överraskat förr och Gigafactory 3 i Kina byggdes på endast 168 dagar. Men Tyskland och Europa är inte Kina och den ofta rådande uppfattningen att ”alla älskar Tesla” har fått nyanserats.
Fackföreningar gläds över investeringen men påminner gärna Elon Musk om att han är välkommen att förhandla om kollektivavtal. I Grünheide, orten där Gigafactory 4 ska byggas, har hundratals invånare demonstrerat mot fabriken. Konkret oro om att fabriken ska använda 372 000 liter vatten i timmen har blandats med mindre rationella argument i en småstad rädd för förändring.
Samtidigt försöker miljöorganisationer sätta käppar i hjulet för Teslas planer. Till sin hjälp har de Tysklands strikta miljölagar. Huvudfrågan rör skövlingen av skogen där fabriken ska byggas. Att det handlar om träd som planterats för papperstillverkning och att marken är full av bly, kvicksilver och blindgångare från andra världskriget har inte blidkat motståndet. Inte heller att Tesla lovat att plantera tre gånger så mycket blandskog på annan plats samt flytta fladdermöss och till och med myrstackar.
Under en tid stoppade en domstol röjningsarbetet i skogen. Frågan gällde om Tesla hade rätt att börja med det innan de har ett formellt bygglov. Det är alla utmaningar som Tesla knappast stod inför när fabriken i Kina byggdes på rekordtid.
Men i slutändan är det ändå en liten och högljudd minoritet som motsätter sig Gigafactory 4. Tesla har ett grundmurat stöd för sin etablering i Tyskland. Röjningsarbetet kunde också snart fortsätta och genomfördes snabbt. Kvar blev bara en handfull träd med fladdermusbon.
Tysk byråkrati gäller nämligen alla, även en hyllad elbilstillverkare som skapar 12 000 nya jobb i en industrifattig region.