Sandberg: Vi behöver fler gigatankar

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

8 jul 2020

Ritsem ligger strax norr om tre svenska nationalparker, Stora sjöfallet, Padjelanta och Sarek. Hit vallfärdar turister från hela Europa, så även jag denna sommar. Vi körde dit med vår testbil, en Tesla Model 3 LR. 

Vi passerar Porjus kraftstation och kör upp mot Stora Sjöfallets nationalpark. Skyltar berättar att Vattenfall äger och producerar mängder av el här. 

Stora Sjöfallet var en gång en dramatisk och storslagen plats. Så magnifik att det klassades som nationalpark i början av 1900-talet. Ganska snart insåg man dock vattenkraftspotentialen och tio år senare bröt man ut sjösystemet ur nationalparken och dämde upp hela rasket. 

Det som en gång var ett mäktigt vattenfall reducerades nu till vad som mer ser ut som en bäck. Ironiskt nog heter bolaget som äger anläggningen Vattenfall. Lilla bäcken skulle kanske vara ett mer passande namn, hörde jag en gång en turist muttra.  

Luleälven, som det här hör till, producerar 13 TWh per år, det är åtta procent av Sveriges hela elbehov 

Här uppe finns med andra ord mängder av elektricitet. Väl framme i Ritsem blir vi guidade till den enda möjligheten att ladda vår elbil – från ett motorvärmaruttag. 50 kronor per dygn kostade det. Vi parkerade och pluggade in i stolpen för att påbörja vandringen in i vildmarken, som dock skulle inledas med en båttur över Akkajaure. 

Den omisskännliga doften av dieselavgaser slår emot mig när jag sätter mig i båten. Den slamrar igång och vi försöker kommunicera i mullret från dieselmotorn. 

Avgaserna skar sig rejält mot de mäktiga fjälltopparna som tronade över det kristallblåa vattnet vi färdades på. Jag hörde mig för hos kaptenen. Ett par kubikmeter diesel går det nog åt per säsong. 

”Men för att komma till den klimatsmarta stugan tar vi dieselbåt.” 

Det är Svenska Turistföreningen som driver båttrafiken. De har nyligen publicerat en färsk studie på sin hemsida om hur klimatsmart det är att bo i någon av deras fjällstugor. En person bidrar med 2 kg koldioxid i fjällstugan per natt jämfört med 3,8 kg hemma i villan. Bra så. Men för att komma till den klimatsmarta stugan tar vi dieselbåt. På Svenska Turistföreningen säger de att de tittat på elbåtar för rutten, men att det blev för dyrt. Det var 2017. Jag upplyser dem om att mycket har hänt på elbåtsfronten sedan dess. Och de svarar att de tittar på det kontinuerligt. Jag tipsar om att Vattenfall har en hel del elektricitet i trakterna och att de kanske ska slå sig ihop. Jag pratar även med Vattenfall och de håller med om att det nog vore bra med elbilsladdning i vår vackra fjällvärld där man kan dricka vattnet direkt ur bäckarna, men att de nu riktar in sig på mer tätbebyggda orter. Med el från just de trakter jag befinner mig i, antar jag. 

I det här numret har vi träffat Northvolts vd, Peter Carlsson. Han ska bygga en gigantisk batterifabrik i Skellefteå, en så kallad gigafabrik. Allt för att få loss gröna batterier så att vi kan få miljoner elbilar på våra vägar – och därmed bidra till en verklig omställning. Vi har också mött Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich som berättade om företagsgruppens gigantiska planer. De ska sälja 22 miljoner elbilar fram till 2028 och helt fasa ut förbränningsmotorn från 2040. Och de ska tillverka elbilarna CO2-neutralt. 

De tänker stort. Det borde fler göra. Det är dags att haka på Carlsson och Ulbrich. Klimatet och vår miljö behöver fler gigatankar. Och för rättvisans skull, i alla fall en riktig laddstolpe i Ritsem. 

Här i Ritsem, under Akkamassivet parkerade vi vår elbil för att ladda ur det enda uttag som fanns tillgängligt, ett motorvärmaruttag. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: