Renault 5 får modern efterföljare med eldrift
Carl Undéhn
14 jan 2021
Franska tillverkaren Renault har idag presenterat en ambitiös femårsplan som enligt företaget ska leda till en ”Renaulution” av bilvärlden. Målet är att 2025 vara den ledande tillverkaren i Europa inom både elektrifiering och vätgas. För att lyckas vill Renault återvända till sina rötter och fokusera på mervärde istället för volym.
Redan innan fanns det rykten om att strategin även innebär återupplivandet av några klassiska modeller. Det visade sig stämma och idag presenterades en prototyp på en eldriven, andlig efterföljare till småbilen Renault 5. Modellen ska enligt Renault ”demokratisera” elbilen i Europa, något som kan tolkas som att den ska lanseras med ett konkurrenskraftigt pris. För att trycka lite extra på modellens arv finns bland annat lysande logotyper och franska flaggor i backspeglarna.
Rent utseendemässigt är likheterna med föregångarna många, bland annat med de karakteristiska stående bakljusen.
– Renault 5 Prototype design är baserad på R5, kultmodellen för vårt arv. Denna prototyp förkroppsligar helt enkelt moderniteten, ett fordon som är relevant för dess tid: urbana, elektriska, attraktiva, säger designchefen Gilles Vidal.
Men några detaljer om priset, drivlinan, batteriets storlek eller lanseringsdatum fick vi däremot inte.
Trots framgångarna med elbilen Renault Zoe, som var Europas mest sålda under 2020, har dragits med minskade försäljningssiffror på senare år. Nyligen hämtades Luca de Meo från Seat och som nytillträdd chef har han inlett om omställning för att vända biltillverkarens siffror.
Enligt hans nya plan, ”Renaulution”, ska tillverkningen effektiviseras med färre modeller och drivlinor. Samtidigt meddelas att Renault kommer lansera 14 nya huvudmodeller i C- och D-segmenten fram till 2025, varav hälften kommer vara rena elbilar och resten ska alla ha Renaults hybridsystem E-TECH.
Planen innehåller också tre olika steg som alla ska löpa parallellt. Första steget är ”Resurrection” som innebär ökade marginaler för att få in mer pengar. Det andra är ”Renovation” som ska leda till en breddning av modellerna. Det tredje och sista steget är också det mest genomgripande, ”Revolution”. Med det vill Luca de Meo ta ett övergripande grepp på teknologi, energi och mobilitet för att göra Renault till en förebild. Som exempel nämns ett öppet ekosystem för programvara kallat ”Software République”.