Pandemipengar kan snabba på omställningen av spansk bilindustri
Carl Undéhn
8 mar 2021
Spanien hör till de länder i Europa som har drabbats hårdast av den pågående coronapandemin. Som en del i EU:s ekonomiska stöd för att hålla igång ekonomin ska Spanien få omkring 140 miljarder Euro. Landet planerar nu att använda en stor del av pengarna till omställning av industrin, något som kan innebära att stora investeringar inom tillverkning av elbilar och batterier
Enligt spanska medier och branschtidningen Automotive News Europe finns det planer på att bygga en ny batterifabrik i anslutning till Seat-fabrik vid Martorell utanför Barcelona. Tidningen La Vanguardia citerade landets ekonomiminister Maria Reyes Maroto som sa att hon ville använda stödpengarna från EU till projektet, utan att nämna någon summa.
Även Herbert Diess, chef för Volkswagenkoncernen som Seat tillhör, kommenterade planerna på sitt konto på LinkedIn med orden: ”Våra planer är djärva: konverterar Martorell till en helt elektrisk bilfabrik. Lokal tillverkning av celler i Spanien, bygga upp en infrastruktur för snabbladdning och grön energi…”
Att omställningen står och faller med de planerade pengarna från EU gjorde han också tydligt genom att ställa ett direkt krav. ”Individuellt resande för miljoner av européer måste bli klimatneutralt. Och vi behöver kommissionens stöd för att lyckas” skrev han.
Chanserna borde också vara goda. EU har ett uttalat mål om att öka produktionen av batterier i Europa för att minska beroendet från asiatiska tillverkare.
Sedan några år är Spanien efter Tyskland Europas näst största tillverkare av bilar med en årlig produktion på närmre tre miljoner bilar. Landet har 17 bilfabriker från tio olika tillverkare och spelar därmed en viktig roll för omställningen av den europeiska bilindustrin.