Audi visar nya plattformen PPE med konceptet A6 e-tron
Carl Undéhn
19 apr 2021
Tyska Audi kallar sina kommande satsningar på eldrift för ”e-volution” och grunden är den nya plattformen PPE, ”Premium Platform Electric”. Den har tagits fram tillsammans med Porsche och ska användas av båda tillverkare för kommande eldrivna modeller i storbilsklassen.
Plattformen kan liknas vid en tekniskt mer avancerad variant av Volkswagenkoncernens MEB-plattform, som används för bland annat Volkswagens ID-modeller, Skoda Enyaq och aktuella Audi Q4 e-tron.
Bland annat kommer alla modeller baserade på PPE-plattformen få ett 800-voltssystem för snabbladdning med upp till 270 kW.
Som ett första exempel på vad PPE kommer att bjuda på visade Audi upp modellen A6 e-tron concept. Det handlar om en sportig sedan som inte helt oväntat har vissa gemensamma nämnare med tillverkarens klassiska modell A6.
Men enligt Audi är det endast yttermåtten som har fått följa med från versionen med förbränningsmotor. Under karossen hittas ett batteri på 100 kWh som ska ge en räckvidd på över 70 mil, enligt Audi.
Med snabbladdning ska det gå att ladda batteriet från tio till 80 procent på 25 minuter, eller 30 mils räckvidd på tio minuter.
Naturligtvis kommer den med fyrhjulsdrift från två elmotorer som tillsammans bjuder på en effekt på 476 hästkrafter (350 kW) och ett vridmoment på 800 Nm.
De enklare versionerna ska klara 1-100 på under sju sekunder, topversioner lovar kunna göra det på under fyra sekunder.
På A6 e-tron concept har också de virtuella backspeglarna från första e-tron med kameror istället för speglar hittat tillbaka. Interiören finns det i dagsläget endast en skiss av. Den visar en betydligt mer avskalad miljö än vad vi är vana vid att hitta i en Audi. De fysiska knapparna som Audi annars gärna håller fast vid ser ut att ha försvunnit helt. Istället sitter endast en stor liggande skärm i mitten, samt ytterligare en framför föraren.
A6 e-tron har också flera små projektorer i karossen som kan projicera varningar och blinkers i vägen.
PPE-plattformen ska enligt Audi användas till att bygga modeller i en rad olika storleksklasser från B- till D-segmentet samt olika karossformer. Men riktigt ännu är det inte dags att sätta bilarna i produktion och den första modellen på PPE är planerad att landeras under andra halvan av 2022.