Studie visar: elbilar billigast att äga för många redan idag

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 maj 2021

Allt fler studier visar på samma sak: trots att en elbil ofta är dyrare att köpa är de mer lönsamma att äga. Ytterligare andra studier visar att prisskillnaden är på väg att jämnas ut, förmodligen snabbare än vad som tidigare förutspåtts.

Men för en stor andel konsumenter är en elbil i mellanklassen redan idag det ekonomiskt bästa valet.

Det kommer den europeiska konsumentorganisationen BEUC fram till i en ny rapport med undertiteln ”Ett prisvärt alternativ för alla konsumenter”.

I studien undersöks den totala ägandekostnaden under en elbils livstid jämfört med bilar med förbränningsmotor.

Framförallt de som kör mycket tjänar på att gå över till elbil redan idag tack vare lägre ägandekostnad. Men med fler modeller som är på väg att laseras det närmsta året med lägre priser och tillräcklig räckvidd blir det lönsamt även för andra.

Studien menar även att elmotorer är mer ”rättvisa”. Med det menas att de som idag har råd att köpa en elbil bidrar till att skapa en andrahandsmarknad där även de med mindre pengar får möjlighet att köpa en begagnad elbil.

Sedan den förra studien år 2016 har mycket förändrats. Biltillverkarna erbjuder betydligt fler modeller med eldrift i takt med att politiken sätter allt högre krav på minskade utsläpp. Något som kommer att fortsätta att öka under närmsta år.

För kunderna betyder det mer variation och hårdare konkurrens som driver på utvecklingen och sänker priserna.

Monique Goyens leder arbetet vid BEUC och menar att utvecklingen ger mängder av fördelar inom vitt skilda områden.

– Vad som verkade vara science fiction för fem år sedan är snabbt på väg att bli en realistisk möjlighet för konsumenter i Europa. Hårdare mål för bilars koldioxidutsläpp är därför en logisk väg att gå och till fördel för miljön, människors hälsa, personlig ekonomi och social integration genom att bekämpa miljökrisen, säger Monique Goyens som leder BEUC.

Precis som många biltillverkare trycker de på vikten av att bygga ut och förenkla laddinfrastrukturen. För många konsumenter sätter tankningen av en fossilbil ännu normen för hur ägandeupplevelsen ska vara.

– För de som är beroende av en elbil måste laddningen av en elbil vara lika enkel som att fylla upp en bensinbil. Därför råder vi EU att trycka på för mer och bättre laddinfrastruktur med enkla betalmetoder och lätt att jämföra priserna per kilowattimme, säger Monique Goyens.

Samtidigt sågar rapporten de alternativ som ofta lyfts fram till elbilar, som laddhybrider eller syntetiska e-bränslen som bland annat Porsche satsar på. Enligt BEUC ger det ”liten eller ingen fördel”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: