Cupra Born ska bjuda på körglädje och boost-knapp
Carl Undéhn
25 maj 2021
Volkswagen visade häromveckan upp en prestandaversion av ID.3 som kallades ID.X. Det visade sig endast vara ett koncept, men den som vill ha en mindre elbil på MEB-plattformen med mer sportighet har nu ett alternativ.
Med Cupra Born vill Seat genom sitt prestandamärke Cupra leverera en helt annan känsla och körupplevelse än vad ID.3 bjuder.
Att de båda modellerna har mycket gemensamt är ingen hemlighet och det syns också tydligt i karossen. Men under den döljer sig en del skillnader från Volkswagens modell. Werner Tietz, utvecklingschef säger att de har jobbat hårt med att anpassa chassit för en mer sportig upplevelse och att MEB-plattformen har ”tunats till max”.
Cupra Born kommer erbjudas med två motoreffekter på antingen 150 eller 204 hästkrafter. Till den svagare versionen går det att välja ett mindre batteri på 45 kWh som ger 34 mils räckvidd. Väljer man versionen med fler hästkrafter erbjuds antingen 58 kWh och 42 mils räckvidd eller 77 kWh som ger 54 mils räckvidd. Men den som kör snällt och främst i stan ska enligt Cupra kunna komma hela 78 mil.
Batteristorlekarna känns igen från ID.3 . Men för att sticka ut har Cupra stoppat in lite extra effekt under skalet.
På ratten hittas en ”boost-knapp” med Cupras logotyp som ger bilen ytterligare 27 hästkrafter för att komma iväg snabbast från rödljuset.
Med det kommer bilen upp i 100 km/h på 6,6 sekunder, i kombination med batteriet på 58 kWh. Med det största batteriet på 77 kWh gör den ökade vikten att sprinten tar 7 sekunder. Det är inte snabbast i elbilsligan, men ändå snabbare än ID.3 som klarar 0 till 100 på 7,3 sekunder.
Snabbladdning är möjligt med 125 kW och det ska då gå att ladda tio mils räckvidd på sju minuter. Från fem till 80 procent ska det ta 35 minuter att ladda och hemma
Som Cupras första elbil säger de sig vilja kombinera körglädje med hållbarhet. Bilen är byggd med mycket återvunna material enligt Seat som säger att den ska levereras koldioxidneutral till kund. Det görs möjligt genom att använda förnyelsebar energi vid tillverkning och kompensera för de utsläpp som ändå uppstår.
Cupra trycker på att den är inspirerad av Barcelona och fått sitt namn av stadsdelen El Born. Men de har ändå inte glömt bort förutsättningar för kunderna på våra breddgrader och bilen kommer med värmepump.
På insidan hittas en pekskärm på 12 tum och en head up-display med augemented reality som visar information på vindrutan. Den har också den nya appen ”My Cupra” med vilken det går att kontrollera och styra laddningen eller klimatanläggningen.
Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte presenterats. Tillverkningen drar igång i tyska Zwickau, sida vid sida med ID.3, i september i år.