Jonsson: Reservdelar måste in i miljötänket

admin

admin

24 jun 2021

När man tittarpå kostnaden för att ha en bil så är det en massa saker att ta hänsyn till. Den så kallade TCO (total cost of ownership) är det de flesta räknar på idag och det är givetvis en väldigt viktig faktor för modernt bilägande. Jag vill här ta upp en specifik sak vad det gäller kostnad för bilägande, nämligen försäkringspremien som ju också är en del av bilkostnaden.

De flesta som köper en nyare bil tecknar en helförsäkring om man inte har en vagnskadeförsäkring. Denna gäller för de första tre åren och reducerar premien då man endast behöver teckna halvförsäkring, men samtidigt så har man redan vid köpet betalat cirka 20 000 kronor extra för att få denna så egentligen går det nog ganska jämnt ut. Det man dock får räkna med är att självrisken vid vagnskada är betydligt högre dessa första tre år, så pass hög att många väljer att teckna en särskild försäkring för att reducera denna vid en skada.

Jag tänkte att vi skulle titta närmare på Tesla och kostnaderna för försäkringar, självrisker och skador. Varför just Tesla, undrar ni då? Jo, dessa bilar har fått en hedersvärd position i den elektrifierade bilvärlden. Helt rättvist enligt de flesta analytiker och även oss andra, men det finns en liten hake med just Tesla. De är väldigt dyra att försäkra! Många försäkringbolag är dessutom motvilliga till att försäkra just Tesla. 

Söker man priser på webben så meddelar de flesta bolag att ”just denna bil kan vi inte lämna pris på via webben, vänligen kontakta kundtjänst”. 

När man sen lyckas få en offert från dem så undrar man kanske lite försynt om det inte står fel då priset väl måste vara per halvår och inte per månad som det står … 
2 000–5 000 kronor per månad är inget ovanligt även om vissa har fått otroligt gynnsamma avtal med kostnader under 10 000 kronor per år. Det varierar kraftigt men det gemensamma är att priserna tenderar att gå uppåt. Observera att detta i första hand gäller Model S och X. Model 3 är betydligt humanare när det kommer till försäkringspremier.

Varför är det då så här? Faktum är att det inte är så specifikt för Tesla
utan det är en tendens bland de flesta märken. Detta beror till största delen på att även små skador idag har blivit väldigt dyra att reparera. En liten kollision på en parkering eller i en kö kan kosta 100 000 kronor att fixa! 

För Tesla Model S och X handlar det delvis om att de huvudsakligen tillverkas i aluminium som är dyrare att reparera än mer vanlig stålplåt, men detta är bara en liten del av sanningen. Faktum är att vanliga delar som lätt går sönder vid en sammanstötning, till exempel strålkastare, kan kosta en smärre förmögenhet på en modern bil.

Hur ska man då kunna motivera biltillverkarna att bygga bilar som blir billigare att reparera? Jag är visserligen ganska gammal nu men en del bilar från min ungdom rullar fortfarande på vägarna (åtminstone här i Norrland) och som ett exempel vill jag ta upp Volvo 144 av årsmodell 1974. 

Den fick de nya stötfångarna som klarade smällar upp till 7 km/h utan att ta skada. En strålkastare kostade då en 50-lapp, idag kostar en sån fortfarande under 200 kronor. Om du hade oturen att stöta ihop med nån eller någonting så blev det oftast bara ett skrapmärke på gummilisten som satt på stötfångaren. En lite kraftigare smäll kunde resultera i att man fick byta en grill och några lampor. Lite skillnad mot idag då en lampa kan kosta över 10 000 kronor. 

Så hur går dagens kostnader för att reparera en bil ihop med det miljötänk som genomsyrar samhället? 

Torbjörn Jonsson
är mekaniker och elbilsentusiast. Han kallar sig själv för teoretisk praktiker och problemlösare. Han lystrar till namnet Lator på olika elbilsforum.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!