Volkswagenchefen vill se koldioxidskatt enligt svensk modell
Carl Undéhn
8 sep 2021
I Sverige står transportsektorn för en tredjedel av alla utsläpp, något som regeringen vill sänka till noll år 2045. Elektrifiering av vägtransporter spelar en avgörande roll för att uppnå målet.
Det håller också Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess med om. Vid ett tal under bilmässan IAA i München gick han hårt åt den egna industrin som han menar kan göra betydligt mer för att sänka utsläppen.
– Hittills har våra ansträngningar inte tillräckligt konsekventa, det kan göras mycket mer för att hindra klimatförändringarna, sa han samtidigt som demonstranter blockerade motorvägar runt om i München i protest mot att bilindustrin gör för lite för klimatet.
Avgörande är enligt Herbert Diess en snabb ökning av elektrifierade transporter och tillgång till el från sol- och vindkraft.
Men också höjda avgifter för koldioxidutsläpp och som förebild för det pekade han på Sveriges koldioxidskatt.
Sverige har idag världens högsta avgift på koldioxidutsläpp och ligger med 1,15 kronor per kilo långt över snittet i EU, som är omkring 5 öre per kilo.
Enligt Herbert Diess visar Sveriges höga avgifter att det är möjligt att sänka utsläppen och ändå behålla hög levnadsstandard och utveckling av grön teknik.
– Koldioxidminskningen kommer att göra många saker billigare, inte dyrare, sa Herbert Diess.
Volkswagen är mitt uppe i en stor omställning mot att bygga fler elbilar. Men riktigt så bråttom i omställningen som Herbert Diess uppmanade till i sitt tal verkar hans egna koncern inte ha.
Märket Volkswagen har sagt att de ska sluta sälja bilar med förbränningsmotorer senast 2035. För märket Audi, som ingår i Volkswagenkoncernen, ska det vara slut med fossilbilar senast år 2033.
Men planerna gäller endast försäljningen i Europa. På andra marknader hålls dörren öppen för fortsatt försäljning av bilar med förbränningsmotorer.