Koncept Mission R från Porsche hintar om ännu snabbare laddning
Carl Undéhn
13 sep 2021
Förra veckan fick Porsche se sig slagen av Tesla på den klassiska tävlingsbanan Nürnburgring. En Tesla Model S Plaid lyckades köra ett varv elva sekunder snabbare än det tidigare rekordet från 2019 som sattes av en Porsche Taycan Turbo.
Men även Porsche kan bygga snabba bilar. Under bilmässan IAA visade tillverkaren upp konceptet Mission R, en eldriven racingbil med 1 088 hästkrafter och fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel.
0–100 ska då avverkas på 2,5 sekunder, toppfarten anges till över 300 km/h och batteriet på 82 kWh ska vara speciellt utvecklat för att kunna klara flera sprinter på raken.
I racingmode är både elmotorer och batteri oljekylt. Med det är det enligt Porsche möjligt att bättre leda bort värme för att kunna hålla en konstant effekt på 680 hästkrafter.
Det är allt spännande teknik, men kanske inte något som vi varken kommer få se eller verkligen behöver i serietillverkade bilar.
Mer intressant är då vad Porsche berättar om laddtekniken. Taycan var en av de första serietillverkade elbilarna med ett 800-voltssystem för att kunna ladda snabbt. Det hittas idag även hos bland annat Audi e-tron GT, Ioniq 5 och Kia EV6 men de flesta elbilar får ännu nöja sig med ett 400-voltssystem.
I konceptet Mission R har Porsche skruvat upp det hela ytterligare ett steg med ett 900-voltssystem. Tack vare det kan bilen ladda med 340 kW, vilket gör att batteriet kan laddas till 80 procent på femton minuter.
Om det är något som vi även kommer se i kommande modeller från Porsche framgår inte. Men Porsche trycker ändå på att tidigare koncept som Mission E gick vidare till att bli Porsche Taycan precis som Mission E Cross Turismo blev mer eller mindre verklighet i Taycan Cross Turismo.