Uppmärksammad studie: Batterier bättre än vätgas för lastbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 feb 2022

Vilken roll vätgasens roll kommer spela i framtidens transporter är ännu oklart. När det gäller personbilar är det idag endast Toyota och Hyundai som har serietillverkning av bilar med bränsleceller.

Inom Stellantiskoncernen jobbar Opel, Peugeot och Citroën på vätgashybrider av sina transportbilar.  Men främst är det inom långväga lastbilstransporter samt tåg som vätgasen anses kunna spela en viktig roll.

Hyundai ligger långt fram i utvecklingen av vätgasdrivna lastbilar som sedan en tid testas i Schweiz. Här i Sverige jobbar Volvo Lastvagnar på en dubbelstrategi där de både utvecklar batteridrivna lastbilar och samtidigt jobbar med bränsleceller tillsammans med Daimler Truck. Även Nikola satsar på båda teknologier och ska lansera en vätgasdriven version av sin lastbil Tre.

Mercedes-Benz GenH2 Truck

Trots fördelarna med snabb tankning i stället för att ladda batterierna och möjligheten att köra längre sträckor mellan stoppen är det ändå inte säkert att vätgas får ett genombrott.

Det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer har precis släppt en studie i magasinet Nature Electronic med slutsatsen att batterier har fördelar framför vätgas inom alla former av transporter.

Det framgår redan i titeln som lyder ”Hydrogen technology is unlikely to play a major role in sustainable road transport” – på svenska ”Det är osannolikt att vätgastekniken kommer att spela en viktig roll för hållbara vägtransporter.”.

Ett av problemen ligger i den begränsade tillgången på så kallad grön vätgas som producerats med förnyelsebar energi. I studien kommer forskarna fram till samma slutsats som ofta framföras av bland annat Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess, nämligen att grön vätgas gör bäst nyttan inom energikrävande industrier.

Scania satsar helt på batteridrivna lastbilar

Volkswagenägda Traton, där även Scania ingår, gjorde det tydligt förra året att de satsar helt på batterier för sina lastbilar. Därför var de heller inte sena med att lyfta upp resultaten från artikeln.

I ett uttalande pekar Tratons tekniska chef, svenska Catharina Modahl-Nilsson, på den lägre verkningsgraden hos vätgas. Vid dagens processer för att omvandla el till vätgas går omkring en tredjedel av energin förlorad.

– Vi är nöjda med analysresultatets tydlighet, även om det inte överraskar oss. Det bekräftar återigen TRATON GROUP:s strategi att satsa på batterielektriska drivsystem för våra kommersiella fordon, säger hon i uttalandet.

Traton har även tagit fram grafik för att visa på fördelarna med sin satsning på batterier

Utan att direkt nämna studien från Fraunhofer har även Daimler Truck lämnat en kommentar med titeln ”Diskussion batteri vs vätgas: med båda teknologier satsar Daimler Truck konsekvent på en dubbelstrategi”.

– Det kommer alltid att finnas diskussioner som endast handlar om enskilda aspekter av olika alternativa former av framdrivning, till exempel energieffektivitet, skriver Andreas Gorbach som leder det tekniska arbetet hos Daimler Truck.

– Detta är visserligen högre för batterielektrisk än för vätgasbaserad framdrivning, men den större bilden glöms bort. Förutom effektivitet är tillgången till lämplig infrastruktur och tillräcklig mängd grön energi avgörande för en framgångsrik övergång till utsläppsfri teknik. Vi är övertygade om att en snabb och kostnadsoptimerad täckning av detta energibehov endast är möjlig med båda teknikerna, fortsätter han.

Volvo FE Electric

Vad både Daimler och Traton har gemensamt är att de kräver och hoppas på mer statligt stöd för utbyggnad av infrastruktur för vätgas respektive snabbladdning.

Studien menar heller inte att slaget är avgjort till batteriernas fördel. Först måste vi se de tekniska framsteg inom batteriteknik som utlovats och en bättre utbyggd infrastruktur för snabbladdning av lastbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!