Filbyte med Teslas Autopilot kan vara olagligt i Europa
Carl Undéhn
21 feb 2022
Utökningen av Teslas delvis självkörande funktioner begränsas inte bara av de tekniska utmaningarna. Här i Europa gäller hårdare regler än i USA där Teslas Autopilot erbjuder fler funktioner.
För automatiskt filbyte på motorväg måste förare i Sverige aktivera blinkers, till skillnad från i USA där bilen kan göra det själv.
Men även den begränsade funktionen är nu något som den tyska transportstyrelsen Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) har inlett en undersökning av.
Varför funktionen undersöks framgår inte, men vad KBA kommer fram till få konsekvenser för Teslas bilar i hela Europa. Enligt tidningen Bild am Sonntag är KBA även i kontakt med dess nederländska motsvarighet RDW. De är i sin tur ansvariga för godkännande av Teslas modeller inom EU.
I USA kan förare sedan förra året testa en betaversion av Full Self Driving. Men även där undersöker myndigheten NHTSA självkörningen och har tvingat Tesla att dra tillbaka vissa funktioner. Bland annat kunde Teslas bilar köra igenom en flervägskorsning med stoppskylt om det inte var någon trafik, något som är olagligt.
Sedan förra året undersöker NHTSA även flera olyckor som skett där Tesla-bilar kört in i stillastående utryckningsfordon.