Volkswagen designar om ID.Life från grunden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 feb 2022

Under bilmässan IAA presenterade både Cupra och Volkswagen koncept på sina kommande mindre elbilsmodeller som ska kosta mellan 200 000 och 250 000 kronor.

Cupras UrbanRebel bjöd på mässans största bakspoiler och kommer förmodligen arbetas om en del innan den sätts i serieproduktion.

Då var Volkswagens koncept ID.Life mer tillbakahållet. Men också det stack ut med en kantig retrofuturistisk design tillsammans med inbyggd projektor och duk för mysiga filmkvällar i bilen.

Men nu ser det ut som att designen på ID.Life skrotas och görs om från grunden. Enligt uppgifter till branschtidningen Automobilwoche uppskattas inte designen av Volkswagens chefer. Vad kritiken bygger på och exakt hur den nya formen kommer att bli framgår inte.

Eventuellt kan karossen, som uppges bli av halvkombityp, anpassas och rundas till för att få samma designspråk som dagens ID-modeller.

Storleksmässigt ska Volkswagen arbeta på en modell med yttermått som dagens Polo, men innerutrymmen som hos Golf tack vare elbilsplattformen MEB.

Till skillnad från dagens modeller ska ID.Life byggas på en mindre version av MEB för småbilar och ha framhjulsdrift. Konceptet som visades hade en elmotor som gav en effekt på 234 hästkrafter, ett batteripaket på 57 kWh och en räckvidd på 40 mil.

Konceptets inbyggda projektor beskrevs vid presentationen i höstas som ett drag för att locka unga köpare. De ska även i fortsättningen vara målgruppen för ID.Life som enligt tidningens uppgifter ska få ”ny, modern design som även syftar till att fängsla unga kunder när det gäller multimedia och uppkoppling”.

Förmodligen kommer namnet också ändras till ID.2 och lansering är fortfarande planerad till 2025.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!