SEAT vill driva på elektrifieringen av Spanien
Carl Undéhn
23 mar 2022
Spanska Seat har idag presenterat planer på vad de beskriver som den största investeringen någonsin i landets industri.
Med satsningen Future: Fast Forward planerar Seat och dess ägare Volkswagen investeringar på totalt sju miljarder Euro, omkring 70 miljarder kronor. Pengarna ska bland annat gå till en ny fabrik för battericeller vid Valencia och att få i gång tillverkningen av elbilar i Seats fabrik utanför Barcelona 2025.
Där är det tänkt att Seat ska bygga de mindre och billigare elbilarna som Cupra och Volkswagen ska lanserar samma år. En försmak av vad det handlar om har vi fått se i koncepten Cupra Urban Rebel och Volkswagen ID.Life.
Future: Fast Forward beskrivs som mer än ett projekt för bilindustrin och ska istället bidra till att ställa om hela Spanien mot en mer grön och hållbar framtid.
– Det här projektet är mycket viktigt – för Volkswagen, för Spanien och för hela Europa. Det är vår ambition att elektrifiera Spanien och vi är villiga att investera mer än 7 miljarder euro tillsammans med externa leverantörer för elektrifieringen av våra fabriker i Martorell och Pamplona samt lokaliseringen av värdekedjan för produktion av batterier i Valencia, sa Volkswagens tekniske chef Thomas Schmall
Enligt Seat-chefen Wayne Griffiths ska satsningen göra att Spanien blir ett nav för tillverkningen av elbilar i Europa och beskrev det som en stor chans.
– Future: Fast Forward har potential att förändra den spanska bilindustrin och demokratisera elektrisk mobilitet i hela Europa, sa han med hänvisning till att de ska bygga billigare elbilar som är tillgängliga för fler.
Men än så länge handlar det om planer. Som Thomas Schmall säger är Seat och Volkswagen ”villiga” att investera den enorma summan. För att det också ska bli så är det avgörande att de får stöd från det spanska fondpaketen PERTE för omställning av industrin.
Planerna på en batterifabrik vid Valencia hade tidigare bekräftats till ”95 procent” av Volkswagen. Den beräknas få en årlig produktionskapacitet på 40 GWh och ska tas i bruk senast år 2026.
– Vi lanserar ju de mindre elbilarna 2025 så då vore det ju bra att också ha batterifabriken i gång, skrattade Seat-chefen Wayne Griffiths vid presentationen.
Några nyheter kring nya modeller fick vi inte. Sedan Cupra knoppades av och blev ett eget märke under Seat har det kommit att spela en allt viktigare roll, inte minst för omställningen av tillverkarens image.
Nästa eldrivna modell från Cupra blir elsuven Tavascan som ska lanseras 2024. Ytterligare två nya modeller är på gång och nu fick vi veta att den ena är en suv i form av en laddhybrid med en eldriven räckvidd på omkring 10 mil.