Nio ET7 och stationer för batteribyten kommer till Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 apr 2022

Efter lanseringen i Norge förra året som första marknad utanför hemlandet Kina är det i år dags för Nio att börja säljas i fler länder – inklusive Sverige.

Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg är nu i Oslo för att få veta lite mer om planerna.

Ett frågetecken inför det har varit vilken eller vilka modeller som då kommer erbjudas här. Först ut i Norge blev den sjusitsiga elsuven ES8. Nu ser det ut som att Nio hoppar över den för Sverige. I stället går de direkt på nästa generation och lanserar flaggskeppsmodellen ET7, som även fanns på plats i Oslo.

ET7 har precis börjat levereras till kunder i Kina. Förutom avancerad självkörning tack vare Lidar-radar i puckeln ovan vindrutan bjuder den på fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel, 644 hästkrafter och en räckvidd på mellan 55 och hela 100 mil, beroende på batteristorlek.

I Sverige kommer den förmodligen erbjudas med ett batteripaket på 100 kWh som innebär 70 mils räckvidd enligt den snällare kinesiska körcykeln. Senare i år ska toppversionen med ett batteripaket på 150 kWh och en räckvidd på 100 mil lanseras i Kina och väntas då även komma till Sverige.

Nio ET7

Med det största batteripaketet blir Nio den första biltillverkaren att lansera en bil med så kallad ”semi-solid state”-teknologi. Den kinesiska batteritillverkaren WeLion meddelade tidigare i veckan att de börjar tillverka hybridbatteriet med både fast och flytande elektrolyt för Nio senare i år.

Nästa modell att lanseras i Sverige blir ET5, en mindre sedan som delar mycket teknik med ET7 och som blir en direkt utmanare till Tesla Model 3. Även den erbjuds med de tre olika batteripaketen och ska med det största på 150 kWh precis som ET7 ha en räckvidd på 100 mil.

Priser och datum för säljstart har ännu inte meddelats. I Kina börjar ET7 på från omkring 660 000 kronor med det minsta batteripaketet på 75 kWh. Den mindre ET5 kostar där från 470 000 kronor.

Nio har en affärsmodell där det också går att köpa bilen utan batteri som istället hyrs till en månadskostnad. Inte heller det finns det ännu några priser kring ännu. Däremot att även vi i Sverige kommer få möjlighet att byta batteri i stället för att ladda.

Nio stationer för batteribyten som den här utanför Oslo planeras i Sverige

I Kina har Nio har haft framgång med att etablera ett nätverk av stationer för batteribyte. En första station har öppnats i Norge där det går att få ett fulladdat batteri på omkring fem minuter. Nu står det klart att det planeras nio stationer i Sverige. De börjar byggas redan i år och kommer hamna utmed de större motorvägarna.

I Norge ska utbyggnaden ske ännu snabbare och där planeras totalt 20 stationer i år. Hur det går till? Kolla in videon nedan!

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!