Här är BMW i7 – eldriven lyx i stort format
Carl Undéhn
20 apr 2022
BMW har idag presenterat nya generationen av sin lyxiga 7-serie. Med det blir det också premiär för tillverkarens nya eldrivna flaggskeppsmodell, BMW i7.
BMW håller fast vid sin filosofi om att kunden ska kunna välja bland olika drivlinor för samma modell. Nya 7-serien är därför inte endast eldriven utan erbjuds även som laddhybrid och med bensin- eller dieselmotor.
Eldrivna i7 blir däremot toppmodellen när det kommer till effekt. i7 xDrive60 kommer med fyrhjulsdrift från två elmotorer som ger en total effekt på 544 hästkrafter och ett vridmoment på 745 Nm. 0–100 km/h går då på 4,7 sekunder och sen kan du fortsätta upp till toppfarten som är satt till 240 km/h.
Om det inte räcker kan det löna sig att vänta. Nästa år kommer nämligen i7 M70 xDrive som ska bjuda på omkring 660 hästkrafter och ett vridmoment på 1 000 Nm.
I lanseringsversionen i7 xDrive60 sitter ett stort batteripaket på 101,7 kWh som ger en räckvidd på upp till 62,5 mil. Batteriet klarar snabbladdning på 195 kW och laddar då till 80 procent på 31 minuter. BMW säger att i7 har en ”uppdaterad laddkurva” som ska göra det möjligt att ladda 17 mils räckvidd på 10 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW och hemma tar det 9,5 timme att ladda till 100 procent.
Den har värmepump som standard och förutom klimatautomatik med fyra zoner går det även att få värme i ratt, armstöd, dörrpaneler och under instrumentpanelen.
Bortsett från de tekniska detaljerna ska en 7-serie naturligtvis bjuda på en kör- och åkupplevelse utöver det vanliga. Luftfjädring är så klart standard och BMW har inför lanseringen talat om modellen som ”världens första helelektriska lyxsedan”. Det håller nog en del andra tillverkare som Mercedes inte med om. Men säkert är att i7 är en bil där ingen behöver trängas för att få plats.
BMW i7 mäter hela 5,39 meter vilket framför allt ska märkas i baksätet. Det är något som värdesätts i asiatiska länder och det är också där som BMW säljer omkring 70 procent av sin 7-serie. Baksätespassagerarna kan hissa ned ”Theater Screen” från taket, en 31 tum stor skärm med 8K-upplösning för att kolla på film. Också bakom passagerarna ryms det en hel del och bagaget sväljer 500 liter.
Den som ändå vill köra sin i7 möts av en avskalad miljö med en bred mittkonsol mellan framsätena. Bakom ratten hittas BMW:s välvda ”Curved Display”, samma som i BMW i4 och iX, som sträcker sig över hälften av instrumentbrädan.
Under den hittas nyheten ”Interaction Bar”, en bakgrundsbelyst och tryckkänslig yta hela vägen mellan dörrarna. Den kan bland annat användas för att ställa in klimatanläggningen och anpassar sig enligt det färgschema som du valt för bilens insida. När du kliver in och ut ur bilen lyser den upp och visar samtidigt om det är säkert att kliva ut eller inte.
Exteriören har hämtat inslag från elsuven iX. I fronten sitter smala strålkastare som ger BMW i7 en något kisande blick. Under dem hittas BMW:s omdebatterade kännetecken: jättegrillen. Den har BMW behållit, går att få bakgrundsbelyst och fyllt med sensorer som gör att bilen är förberedd för självkörning i nivå 3. De blå detaljerna som visar att det är en eldriven 7-serie ska också gå att välja bort.
Lanseringen av BMW i7 xDrive60 är planerad till november, men går att förbeställa redan nu. Priset börjar på 1 580 000 kronor.