Tesla använder data från verkliga olyckor för ökad säkerhet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 apr 2022

Att Tesla gillar data är ingen hemlighet. Som ett teknikdrivet företag med rötter i Silicon Valleys teknikoptimistiska miljö är data grunden till att lyckas med artificiell intelligens och deep learning för datorer.

Det lyft oftast fram i Teslas arbete för självkörande bilar. Men mängden data som Tesla har tillgång till genom bilarnas kameror och sensorer används även till att öka säkerheten.

Arbetet med att förbättra skyddet för passagerare leds av svensken Anders Bell som tidigare arbetat många år med interiörer hos Volvo. Det var också för att höja kvaliteten på insidan i bilarna som han anställdes av Tesla 2016.

Men interiördesign handlar även om passiv säkerhet, som korrekt utlösning av airbags och rätt inställda säkerhetsbälten.

– Vi är den enda tillverkaren i världen som har en flotta på över en miljon bilar ute på vägarna som är helt utrustade med sensorer, säger Anders Bell i en video som visar ett krocktest hos Tesla.

Anders Bell vid Teslas krocktest

Den stora mängden data gör att Tesla kan undersöka fler olyckssituationer än de som är standard i olika säkerhetstester.

Som exempel nämns att tester ofta genomförs med en krock mot sidodörren. Teslas data visar däremot att det ofta är andra delar av bilen som träffas vid en kollision.  

Den insamlade datan används till att skapa exakta simuleringar av olyckor med hjälp av datorer.

– Vi använder det för att finjustera ned på millimetern och hastighet för att hitta tröskelvärdet där airbags behövs eller inte, säger Mubeen Ahmad i videon som är ingenjör för simulering av krockar.

Med resultaten kan sedan inställningar för airbags samt säkerhetsbältena ställas in för ett optimalt skydd vid olika typer av kollisioner.

Simuleringar räcker däremot inte. Men utifrån dem genomför Tesla sedan verkliga krocktester – för att samla ännu mer data.

– Det som kommer hända är att när den här pickupen krockar med en Model Y är att inom tio millisekunder har systemet räknat ut vad för typ av krock det är. Utifrån det utlöses airbagen och säkerhetssystemen för bästa möjliga skydd, säger Anders Bell.

Ytterligare en fördel för Tesla är möjligheten att insikterna från testerna också kan förbättra säkerheten i bilar som redan rullar ute på vägarna.

– Vi samlar in resultaten och ska nu bearbeta och utvärdera allt. När det är gjort kan det skickas ut som uppdateringar over the air och förbättra bilarna, säger Anders Bell.

Videon från testet finns att se på Teslas LinkedIn-sida här.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: