Volta Trucks presenterar mindre versioner av Volta Zero
Carl Undéhn
27 apr 2022
Senare i år börjar tillverkningen av Volta Zero, den första eldrivna lastbilen från den svensk-brittiska utmanaren Volta Trucks. Det handlar då om versionen på 16 ton som är tänkt för transporter i städer och har en räckvidd på mellan 15 och 20 mil.
Nu säger Volta Trucks att de har tagit fram de väntade mindre versionerna på 7,5 och 12 ton. Endast den på 7,5 ton visas på bild och till det yttre känns den igen från versionen på 16 ton. De bygger på samma princip som den tyngre lastbilen med föraren lågt placerad i mitten av hytten med stora glasytor för att bättre kunna se fotgängare och cyklister.
Versionen på 12 ton skiljer sig lite åt genom att ha ett längre chassi och kaross samt extra bakhjul.
– Den eldrivna 16-tonsversionen av Volta Zero är vår centrala modell. Men redan vid utvecklingen av den visste vi att den innovativa karossen och kabinen måste vara skalbar för att anpassas till olika fordonsstorlekar, har Volta Trucks produktchef Ian Collins tidigare sagt.
2025 räknar Volta Trucks med att sälja 27 000 fordon om året. Utökningen med de båda mindre versionerna uppges spela en viktig roll i att uppnå försäljningsmålet.
Versionen på 16 ton ska börja levereras till kunder i slutet av året. Då kommer bland annat logistikjätten DB Schenker få de första av de nästan 1 500 exemplar av Volta Zero som de beställt. De ska användas i London, Paris, Milano, Madrid samt i Ruhrområdet i västra Tyskland.
DB Schenker har tidigare sagt att de även är intresserade av versionen på 12 ton.
Logistikjätten DB Schenker har redan lagt en beställning på nästan 1 500 exemplar av tillverkarens lastbilar.