Elonroad lanserar automatisk laddlösning för parkerade fordon
Carl Undéhn
23 maj 2022
Snabbladdarna blir allt fler runt om i landet. Men alla håller inte med om att de byggs ut snabbt nog. Inte heller att stanna och snabbladda under resan verkligen är den bästa lösningen för alla typer av transporter.
Elvägar – där fordonen laddas under färd – testas som en pusselbit på vägen mot att år 2030 sänka transportsektorns utsläpp med 70 procent jämfört med 2010.
Ett försök med det pågår i Lund där företaget Elonroad byggt en kilometer elväg med skenor i marken som kan ladda bussar under färd.
Nu presenterar Elonroad ännu en laddlösning med samma teknik. Men den här gången handlar det om automatisk laddning av parkerade fordon. Tanken är att det både ska göra laddningen enklare och spara tid åt företag.
– Vi har fått förfrågningar från transportföretag som håller på att gå över till eldrivet. Att ladda med tunga kablar vid av- och pålastning av varor är omständigt och tar tid, vilket betyder minskad lönsamhet. Här passar vår lösning perfekt, eftersom laddning kan ske automatiskt vid lastbryggan, säger Karin Ebbinghaus som är vd på Elonroad.
Principen som används är samma som vid elvägen i Lund. Laddning sker genom en skena monterad i marken. En avtagare monterad på fordonet fälls ned automatiskt när fordonet parkerats för att få kontakt med skenan och börja ladda.
Vilken effekt fordonet kan ladda med framgår inte. Men testerna med elvägen i Lund har visat att en buss kan ladda med 160 kW under färd och målet där är att lyckas höja effekten till 300 kW.
Elonroad har också tecknat en avsiktsförklaring med laddoperatören Eways för att få ut lösningen till kunder.
– För att omställningen ska ta fart måste vi göra det enkelt att för eldriven trafik. Förutom marknadsföring och försäljning avser vi även ta hand om drift, underhåll och debiteringslösningar kring Elonroads system, säger Niclas Sahlgren som är vd på Eways.
Skenorna som Elonroad har utvecklat kan också mer än enbart ladda. De är även förberedda för betallösningar genom sensorer som kan läsa av vilka fordon som har laddat.
Lösningen för automatisk laddning av parkerade fordon är i första hand framtagen för enkel och tidsbesparande laddning åt transportföretag.
– Men det är så klart en smidig lösning även för personbilsägare att ha på sin garageuppfart, säger Karin Ebbinghaus.
I Göteborg pågår ett liknande försökmed att ladda eldrivna taxibilar från Volvo. När de parkerar vid laddningsplattor startas automatisk trådlös laddning med en effekt på upp till 40 kW.