Volvo Lastvagnar börjar testa lastbil med bränsleceller

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 jun 2022

I höst börjar Volvo Lastvagnar tillverkningen av de eldrivna modellerna av tunga lastbilen FH, FM och FMX. Tillsammans med modellerna FL och FE för insatser i stan har tillverkaren då ett brett utbud av eldrivna lastbilar.

Men batteridrift är endast en del av Volvo Lastvagnars strategi mot utsläppsfria transporter. Tillsammans med Daimler Trucks grundades förra året företaget Cellcentric som ska utveckla bränsleceller för vätgasdrivna lastbilar.

Daimler har också visat GenH2, en prototyp av en vätgasdriven lastbil som ska tas i produktion 2027. Från Volvos håll har det däremot varit mer tyst kring tekniken.

Fram tills nu.

– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag”, säger Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar.

En prototyp baserad på den batteridrivna lastbilen FH Electric har tagits fram för testerna. Räckvidden uppges vara 100 mil på en tank och bruttovikten på upp till 65 ton, ”eller högre”. Att tanka fullt ska ta femton minuter, men det uppges inte hur mycket vätgas som tanken rymmer.

I övrigt är Volvo Lastvagnar sparsamma med den tekniska informationen. De två bränslecellerna ska tillsammans kunna producera 300 kW el, vilket är samma som hos GenH2.

Volvos uppger också att bränslecellerna kommer från Cellcentric vilket tyder på att deras lastbil delar teknik med Daimlers prototyp.

Om några år ska de första kunderna kunna testa lastbilen och tillverkning är planerad att komma i gång innan 2030.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!