Eldriven lastbil från DAF klättrar över Alperna
Carl Undéhn
6 jul 2022
Utbudet av eldrivna lastbilar växer snabbt. Här i Sverige har både Scania och Volvo Lastvagnar lanserat flera och varierande modeller den senaste tiden.
Uppstickaren Volta Trucks ska börja bygga och leverera sin första modell Volta Zero under året.
Och tidigare i år kom det första exemplaret av Mercedes eActros till Sverige som direkt körde en långtur från Södertälje till Malmö – med två laddstopp.
Med räckvidder på mellan 30 och 40 mil klarar dagens eldrivna lastbilar även regionala transporter mellan städer i Sverige.
Men på andra håll kan geografin vara mer utmanande. Till exempel i Alperna.
Att det går att leverera varor med eldrift även där ville Tschann, en återförsäljare av lastbilar i Österrike, bevisa.
Med 26-tonsmodellen CF Electric från nederländska DAF tog de sig an stigningar på upp till 12 procent när de klättrade upp till 3 350 meter över havsnivån i de österrikiska Alperna.
Intressant är också att modellen som användes inte är sprillans ny utan lanserades redan för fyra år sedan.
Första delen av teststräckan gick utmed en blandning av motorväg och landsvägar. Efter den första etappen på elva mil och 730 meters stigning fanns det kvar 34 procent i batteriet som är på 350 kWh.
När det laddats fullt var det dags för det huvudsakliga testet: en slingrig sträcka på 6,8 mil, 12 procents stigning och närmre 2 000 meters höjdskillnad.
På vägen ned kunde lastbilen regenerera så mycket energi att det fanns kvar 45 procent energi i batteriet när den kom i mål. Det gjorde också att den genomsnittliga förbrukningen landade på låga 0,27 kWh per mil.
Testet gjordes av den österrikiska lastbilshandlaren för att visa att det går bra att köra med eldrift även på de ofta branta vägarna där.