Studie: Toyota ledande på utveckling av solid state-teknik
Carl Undéhn
14 jul 2022
Med solid state-batterier hoppas både biltillverkare och kunder på en ny bättre generation av elbilar. Batterierna med fast istället för flytande elektrolyt ger längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än hos dagens batterier.
Och även om det ofta är de amerikanska utvecklarna QuantumScape och Solid Power som lyfts fram och anses ha kommit längst i arbetet är det Toyota som sitter på mest kunskap.
I alla fall om vi förlitar oss på antalet patent för tekniken.
Det visar en undersökning från japanska affärstidningen Nikkei som har kollat på vilka företag som ansökt om flest patent kring solid state.
Toyota leder stort med 1 331 patent. På andra plats hittas Panasonic, men då med 445 patent.
Även på tredje plats hittas ett japanskt bolag, nämligen gruvbolaget Idemitsu Kosan med 272 patent.
Först på fjärdeplats kvalar ett annat land in sig i form av koreanska Samsung.
Att Japan och framförallt Toyota är så ledande inom patent kring solid state-batterier kan komma som en överraskning.
Elbilar har ännu en liten andel på 1,7 procent av landets bilpark. Nissan var tidigt ute med eldrift genom storsäljaren Leaf, men jätten Toyota har främst satsat på sina hybridmodeller.
Först nu har den första eldrivna modellen bZ4X lanserats.
Men Toyota visade redan 2020 upp världens första prototyp av en elbil som drevs av solid state-batteriet. Och tillverkaren har lovat lansera en modell med solid state 2025.
Det kommer då inte vara en helt eldriven modell utan en hybrid, eventuellt en ny generation av långköraren Toyota Prius.
Orsaken uppges vara att solid state-batterier då fortfarande kommer vara dyra. I en hybridmodell räcker det med ett mindre – och alltså billigare – batteri.
Dessutom hoppas Toyota genom det kunna samla erfarenhet av tekniken från verklig användning innan den sätta på prov i en helt eldriven modell.