Kia levererar uttjänta batterier till energilagring
Carl Undéhn
6 sep 2022
Med allt fler elbilar på våra vägar ökar också antalet batterier. Att de har mycket kvar att ge även efter att de suttit i en elbil finns det många exempel på.
Kia inleder nu ett storskaligt samarbete med start up-företaget encore som hör till det tyska tågbolaget Deutsche Bahn. encore håller på att bygga upp insamling av batterier från elbilar för att fortsätta använda dem när bilarna slutat rulla. Redan från start har företaget en fördel av att tillhöra logistikjätten Deutsche Bahn.
Kia blir nu den första biltillverkaren att knytas till samarbetet. Batterier som tidigare suttit i Kias elbilar i hela Europa ska levereras till encore för ett ”second life”. Enligt Kia utvecklas varje modell med ett cirkulärt tänkande där fortsatt användning av batterier föredras framför återvinning.
– Med våra framgångar med elektrifieringen av Kia-modeller tar vi också ansvar för batterierna efter deras användning i bilen. Det banbrytande partnerskapet mellan Kia och encore | DB visar att vi betraktar batterier som en värdefull resurs för en hållbar cirkulär ekonomi, säger Jason Jeong som är chef för Kia i Europa.
Efter tester av batteripaketen avgörs om de utgöra en del av energilager eller bättre lämpar sig för återvinning och tillverkning av nya batterier.
Häromveckan togs ett första energilager med batterier från Kia Soul i bruk på campuset för Europeiskt Energiforum i Berlin. Det utgör en del av ett ”smart mikronät” som ska visa på möjligheterna med energi från olika källor i framtidens smarta elnät kombinerat med energilagring.
De 24 batterimodulerna ger lagret en kapacitet på 72 kWh som används för att under kortare tid lagra el från solceller.
– Vi etablerade encore | DB för att se till att elbilsbatterier kan användas på ett bra sätt i energiomställningen. Våra second life-projekt har hittills förlitat sig på prototyper och pilotprojekt för att få tillgång till batterier, så detta samarbete med Kia Europe kommer att ge oss en pålitlig tillgång till kvalitetsbatterier för elfordon, säger Ilma Bojadzic som är en av medgrundarna av encore.
Campuset vid EUREF har tidigare agerat testbädd för uttjänta elbilsbatterier som energilager. Med batterier från e-tron satt Audi 2019 där upp Tysklands största energilager på 1,9 MWh. Det beskrevs då som tillräckligt med energi för att driva hela campuset på 5,5 hektar under två timmars tid.