Svenska forskare visar metod för effektiva batterier med kiselanod
Carl Undéhn
8 sep 2022
Med kisel som anod är det möjligt att kraftigt öka lagringskapaciteten i elbilsbatterier. Flera biltillverkare är intresserade av tekniken, bland annat Mercedes som samarbetar med amerikanska Sila Technologies. De högpresterande batterierna är tänkta att användas till den kommande eldrivna versionen av G-Klass.
Problemet är att materialets dåliga ledningsförmåga och att kiselanoden krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista.
Men forskare vid Uppsala universitet och Mittuniversitet presenterar nu resultat från en förstudie som löser problemet.
Med ett värmesystem på 900 grader av mikrovågor omvandlas en tredjedel av kiselpulvret till kiselnanopartiklar. Med det kan de framställa ett batteri med hög prestanda där anoden är en kombination av grafen och kisel.
Genom att använda mikrovågor minskas också bearbetningstiden av materialet.
– Grafen är en potentiell kandidat i kombination med nanokisel som anod i Li-ion-batterier. Enbart kisel kan inte användas i anoden eftersom kisel har flera nackdelar som låg konduktivitet. Men en liten mängd nanokisel kan läggas till grafenanoden för att öka lagringskapaciteten, säger projektledaren Manisha Phadatare.