Test visar: stora skillnader i laddförlust mellan olika elbilar
Carl Undéhn
15 sep 2022
Elmotorer är betydligt mer effektiva än en förbränningsmotor. Med bensin är det endast 30 procent av den lagrade energin som används för att driva bilen framåt. Resten försvinner i framför allt värmeförluster.
En elmotor däremot har en verkningsgrad på omkring 90 procent. Men även hos elbilar uppstår värmeförluster. När bilen laddas går det därför åt mer ström än vad som faktiskt kommer in i batteriet.
Hur mycket som går förlorat inget som biltillverkarna anger. Den tyska bilistorganisationen ADAC ville därför undersöka saken närmre hos fyra i landet populära elbilar: Renault Zoe, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 och Fiat 500e.
Vid testet laddades bilarna hemma med en laddbox eller direkt ur vägguttaget. Störst blev förlusten vid laddning ur vägguttaget då mellan 10 och 30 procent gick förlorad.
Det gällde framförallt hos Renault Zoe som tog hem sistaplatsen med en förlust på 30 procent.
Modell/Förlust i % | Vägguttag (2,3 kW) | Laddbox (11 kW) | Laddbox (låg effekt) |
Renault Zoe | 24,2 % | 9,7 % | ingen uppgift |
Volkswagen ID.3 | 13,6 % | 9,0 % | 5,5 kW / 9,2 % |
Tesla Model 3 | 15,2 % | 7,7 % | 3,5 kW / 11,4 % |
Fiat 500e | 12,7 % | 6,3 % | 3,6 kW / 13,9 % |
Med en laddbox blir resultatet betydligt bättre tack vare högre effekt. Förlusterna registrerades då till mellan 5 och 10 procent, med Fiat 500e som testvinnare där.
Oavsett om strömmen kommer ur vägguttaget eller en laddbox innebär det alltid en värmeförlust när bilens ombordladdare omvandlar nätets växelström till likström som batteriet använder.
Vid kyliga temperaturer används också ström för att värma batteriet. Som tips för att minska den förlusten rekommenderar ADAC elbilsägare att sätta bilen på laddning direkt när de kommer hem och batteriet är uppvärmt.