Lågt luftmotstånd ger Ioniq 6 över 60 mils räckvidd
Carl Undéhn
5 okt 2022
Elbilsmarknaden domineras idag av högbyggda elsuvar. Men trots det har övergången till eldrift fått tillverkarna att återigen tala om aerodynamiska egenskaper.
Ett lågt luftmotstånd gör underverk för elbilens räckvidd, framför allt vid högre farter. Mercedes formade därför EQS som en slank sedan för att kunna övertyga även de mest skeptiska kunderna att räckvidden inte är något problem.
Riktigt lika strömlinjeformad som EQS är Hyundais kommande elbil Ioniq 6 inte. Men att ett lågt luftmotstånd varit en grundpelare i utvecklingen av modellen råder det inget tvivel om.
– Vi har gjort allt för att konstruera den mest effektiva elbilen i sitt segment. Vårt fokus på förbättrad aerodynamiken gjord att vi fick fram en bil med en av de längsta räckvidder för helt eldrivna fordon som idag finns tillgängliga. Det kommer att minska kundernas rädsla för elbilars räckvidd och bidra till att segmentet växer, säger Byung Hoon Min som är chef för Total Vehicle Performance Development Center hos Hyundai Motor Company.
I karossen hittas flera hjälpmedel för att smida leda om luften. Mest märkbar är förutom karossens form den integrerade spoilern baktill. Utöver det hittas luftridåer vid hjulen och aktiva luftspjäll.
Luftmotståndskoefficienten för Ioniq 6 anges till 0,21 – alltså nästan lika lågt som värdet 0,2 för EQS som just nu är världens mest aerodynamiska serietillverkade bil.
Formen återspeglar sig också i räckvidden hos Ioniq 6 som vi nu får veta är upp till 61,4 mil enligt WLTP. Det är tio mil längre än vad elsuven Ioniq 5 med lika stort batteri på 77,4 kWh tar sig på en laddning.
Räckvidden gäller för den bakhjulsdrivna Long Range-versionen med 229 hästkrafter och 18-tumsfälgar. Förbrukningen är också låga 1,43 kWh per mil.
Med större fälgar på 20 tum ökar förbrukningen något till 1,6 kWh per och räckvidden sjunker till 54,5 mil.
Ioniq 6 kommer också med fyrhjulsdrift, 325 hästkrafter, ett virdmoment poå 605 Nm och en räckvidd på 58,3 mil med 18-tumsfälgar och 51,9 mil med 20-tumsfälgar.
Utöver det erbjuds även en bakhjulsdriven version med ett mindre batteripaket på 53 kWh som ger en räckvidd 42,9 mil. Om den även kommer tas in i Sverige är oklart.
Precis som Ioniq 5 och syskonet Kia EV6 använder ocså Ioniq 6 sig av Kia-Hyundais elbilsplattform E-GMP. Det innebär snabb laddning tack vare ett 800-voltssystem och att ladda från 10 till 80 procent ska ta 18 minuter.
Ioniq 6 ska komma till Sverige i början av nästa år. Priset har ännu inte meddelats.