Premiär för Polestar 3 – två versioner och 61 mils räckvidd
Carl Undéhn
12 okt 2022
Under kvällen presenterade Polestar sin senaste modell, elsuven Polestar 3, under ett event i Köpenhamn.
Elbilen är på plats för att ta sig en titt på den – så håll koll här på sidan de närmsta dagarna om du vill veta mer.
Polestars chef Thomas Ingenlath har sedan länge lovat att Polestar 3 ska bli någonting utöver det vanliga och konsekvent kallat modellen för en ”prestanda-SUV”. Han har också sagt att det ”inte en bil att köra till förskolan med”.
Med den nya modellen kan Polestar mer än tidigare staka ut vägen som de vill gå. Polestar 3 kan därför ses som den första ”verkliga” bilen från den unga tillverkaren som blev ett eget märke först 2017.
Eller i alla fall en fingervisning om vilken väg de vill slå in på.
Utifrån bjuder Polestar 3 på en för en elsuv sportig design. I fronten hittas en ”Smart Zone” med kameror och sensorer. Med tillvalet ”Pilot Pack”, som även innehåller fler sensorer, ska det även ingår möjlighet att rengöra fronten med sensorer i svenskt vinterväder. En modern form av strålkastartorkare.
Ovanför den hittas en frontspoiler med en öppning. Samma sak hittas även baktill och tillsammans ska det hålla luftströmmarna i schack. Trots att Polestar säger att de vill omdefinera suven och bilens realtivt strömlinjeformade kaross anges dragkoefficienten till 0,29. Det är mer än till exempel BMW iX med 0,25 och Volkswagen ID.5 GTX 0,27.
Polestar 3 ska inte vara en ”people mover” utan bjuda på gott om plats och erbjuda njutning i vardagen. Trots en väl tilltagen hjulbas på 2,96 meter och en längd på 4,9 meter hittas ingen tredje sätesrad. I stället har de valt att flytta den bakre sätesraden längre bak för mer benutrymme.
När det lyssnas på musik hemma sker det oftast genom någon billig bluethooth-högtalare, menar Polestars chef Thomas Ingenlath. Bättre är det då att njuta av sina favoritplattor i Polestar 3 som kommer med totalt 25 högtalare med Dolby Atmos och en gemensam effekt på 1 750 Watt.
– Jag testade det nyligen och upplevelsen är ”mindblowing”, som om att musken spelas med 3D i ditt huvud, sa Thomas Ingenlath under presnetationen.
Som tidigare använder sig också Polestar 3 av Googles tjänster för infotainmentsystemet. Det hittas nu på en 14,5 tum stor skärm, vilket är betydligt större än hos Polestar 2. Genom uppdateringar över the air ska systemet uppdateras kontinuerligt.
En batteristorlek – två versioner
Sedan tidigare var det känt att Polestar 3 kommer använda sig av en del av de nya säkerhetssystem som Volvo lanserar med sin nästa elsuv, EX90. Den ska få en ”osynlig säkerhetssköld” tack vare en mängd kameror, lidar och sensorer.
Polestar 3 tar bland annat över samma interiörradar som hos EX90. Den ska säkerställa att ingen eller inget glöms kvar i bilen.
Även Polestar får fem radarsensorer, fem externa kameror och tolv ultraljudssensorer för att läsa av omgivningen.
Lidarradarn verkar däremot tas i användning först vid ett senare tillfälle. Från andra kvartalet nästa år går det att beställa till ”Pilot Pack” med Lidar som enligt Polestar ska förbereda bilen för självkörande funktioner.
Polestar 3 kommer med ett stort batteripaket på 111 kWh som ger upp till 61 mils räckvidd i Long Range-versionen.
Fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel och luftfjädring är standard. Chassit ska kunna anpassa sig efter vägens förhållanden varannan millisekund. Enligt Polestar innebär det att om du kör i 90 km/h anpassar sig fjädringen var femte meter.
Enligt Thomas Ingenlath gör det Polestar 3 till två bilar i en: sportig när du vill och bekväm när du behöver.
I standardutförande bjuder Polestar 3 på 489 hästkrafter, ett vridmoment på 840 Nm och får ett startpris från 970 000 kronor.
Att det även kommer en Performance-version med ”Polestar Engineered” chassioptimering, 517 hästkrafter och ett vridmoment på 910 Nm har varit känt sedan tidigare. Nu får vi också veta att performance-paketet kostar 70 000 kronor extra.
Förberedd för tvåvägsladdning
Alla kommande modeller från Polestar ska enligt Thomas Ingenlath få tvåvägsladdning.
Med det ska bilarna bli en del av framtidens elsystem genom att kunna lagra grön el och ge tillbaka till nätet vid behov.
Det var däremot inget som nämndes under presentationen. Enligt pressmaterialet är Poletar 3 ”utrustad för dubbelriktad laddning, vilket möjliggör framtida möjligheter”.
Jämfört med Polestar 2 laddar Polestar 3 däremot betydligt snabbare med upp till 250 kW.
En fråga är hur många saker som Polestar 3 har gemensamt med Volvos kommande elsuv EX90. Exakt vad som skiljer de båda modellerna åt vet vi först den 9:e november när Volvo visar EX90. Men Thomas Ingenlath har varit tydlig med att Polestar 3 kommer bli en mer kraftfull bil än Volvos elsuv.