Zeekr 009 först ut med CATL:s nya ”superbatteri”
Carl Undéhn
2 nov 2022
Geely-ägda Zeekr har visat sin nya Zeekr 009, en modell som skiljer sig både utseendemässigt och tekniskt från märkets första bil Zeekr 001.
Om den befinner sig någonstans mellan kombi och crossover är Zeekr 009 istället en stor familjebuss på 5,2 meter. Zeekr 001 presenterades med mottot ”Inga fler tråkiga elbilar!” och den här gången heter det ”Inga fler tråkiga MPV!”.
Hur många platser som hittas på insidan är lite oklart. På bilder är det i alla fall två stolar på andra och tredje raden, vilket alltså ger plats för sex. Men även sju personer borde inte vara några problem att klämma in.
Bilderna visar också mycket teknik på insidan med nedfällbara skärmar
Den nya bussen använder samma SEA-plattform som Zeekr 001. Det betyder även här fyrhjulsdrift, 544 hästkrafter och ett vridmoment på 686 Nm. 0-100 km/h ska bussen klara på 4,5 sekunder.
Den största nyheten är kanske ändå batteriet. Det går att välja mellan två stora batterier på antingen 116 eller 140 kWh. Det senare är det nya batteriet Quilin som är tredje generationens batteri från den kinesiska tillverkarens CATL.
Det använder sig av så kallad ”Cell to Pack”-teknologi där cellerna sitter direkt i batteripaketet vilket tar bort behovet av moduler. Det sparar plats och gör det möljigt att få in fler celler på samma yta.
Det återspeglar sig i räckvidden, som anges vara upp till 82,2 mil enligt den kinesiska körcykeln.
Tidigare har det sagts att Zeekr 001 ska uppdateras med det nya Quilin-batteriet som då ger bilen en räckvidd på 100 mil, jämfört med 52 mil idag.
Zeekr 009 kommer med fyra 360-graderskameror, ytterligare sju vanliga kameror och 13 radarsensorer, vara en beskrivs som ”ultra-long-range millimeter wave radar”.
Datan bearbetas med teknik från Mobileye som utvecklar system för självkörning – alltså samma teknik som bland annat Volkswagen testar för självkörande taxis med ID. Buzz.
Med det ska Zeekr 009 kunna köra på egen hand på motorväg.
Leverans ska komma igång i januari nästa år i Kina och priset börjar där på omräknat 755 000 kronor med det mindre batteriet och 890 000 kronor med det större.
Om Zeekr 009 eller Zeekr 001 kommer till Europa är ännu oklart. Geely har däremot antytt att de vill lansera märket globalt.