Här är Volvo EX90 – men var god dröj
Carl Undéhn
9 nov 2022
När Volvo idag presenterade sin tredje elbil EX90 har den beskrivits som ”början på en ny era”. Det stämmer också, för till skillnad från de båda XC40 och C40 är EX90 den första elbilen från Volvo som också byggts som en elbil från grunden.
Efter att vi de senaste veckorna har fått veta en del om tekniken fick vi nu till slut också se hur EX90 ser ut. Karossen tar avstamp i designspråket hos XC90, men med mer rundade och framför allt släta former. Det runda bryts av med räta linjer hos strålkastarna både fram och bak.
Bilen står på stora hjul på 22 tum, men har också en sänkt front för bättre aerodynamik. Luftmotståndskoefficenten anges till 0,29 vilket Volvo beskriver som lågt för en sjusitsig suv.
Volvos karakteristiska ”Tors hammare” fram har fått en ny, pixlad design och kan fällas upp. Bakom pixlarna hittas kraftigare strålkastare för mörker.
Baktill fortsätter strålkastarna upp på bakluckan i form av punkter – förmodligen ett nytt kännetecken som vi kommer se på fler framtida modeller från Volvo.
EX90 använder plattformen SPA2, alltså samma som Polestar 3 som hade premiär för några veckor sedan. Därför är det heller inte förvånande att en hel del av de tekniska specifikationerna känns igen. Förutom att båda bilar använder sig av en ny elmotor utvecklad av Volvo hittas också i EX90 samma stora batteri på 111 kWh som ger en räckvidd på upp till 60 mil.
Det kan laddas med upp till 250 kW och ska då kunna laddas från 10 till 80 procent på 30 minuter – eller 18 mil på tio minuter.
EX90 blir den första bilen från Volvo att erbjuda tvåvägsladdning. Med det ska bilen kunna agera mellanlager av grön energi för att jämna ut elnätet eller användas för att driva prylar i det egna hemmet.
EX90 kommer i två versioner som båda har fyrhjulsdrift från två elmotorer. Twin Motor standard kommer med 408 hästkrafter, ett vridmoment på 770 Nm och en officiell räckvidd på 58,5 mil.
Performance-versionen har mer kraft med 517 hästkrafter, ett vridmoment på 910 Nm och en något kortare räckvidd på 58 mil.
Ytterligare en detalj som känns igen från Polestar 3 är att elmotorn bak har torque vectoring. Med det kan kraften fördelas mellan hjulen för att hjälpa till när du svänger och få bilen att kännas lättare.
Men en tydlig skillnad mot Polestar 3 hittas på insidan där Volvo EX90 har plats för sju personer. Precis som karossen är också insidan avskalad och domineras av den stående skärmen i mittkonseln. Med 14,5 tum är den betydligt större än hos tidigare Volvo-modeller. Precis som tidigare drivs infotainmentsystemet av Google. Bilen har också 5G-uppkoppling och kan ta emot uppdateringar over the air, OTA.
EX90 ska enligt Volvo visa på företagets framtid. Och den är inte bara eldriven utan har stort fokus på teknik. Bland annat går det att öppna bilen med telefonen från tio meters håll. Olika förare kan också ha olika profiler så att bilen vet hur stolar och radion ska ställas in.
Och de som tyckte att Volvo redan innan kändes lite förnuftigt får nu vatten på sin kvarn.
För tekniken ska inte handla om att ha den snabbaste processorkraften eller häftigast funktioner. Utan framför allt om att göra bilen säkrare.
Volvo hade redan sagt att EX90 skulle bli den säkrast bil som de någonsin tillverkat. För att lyckas med det har EX90 totalt 30 olika sensorer som tillsammans läser av både utsidan och insidan bilen. Informationen används för att skapa en ”osynlig sköld” runt bilen och även insidan skannas av för att du inte ska glömma ett barn i bilen en varm sommardag.
Ovanför vindrutan sitter Lidar-radarn som är standard. Den spelar en nyckelroll för de självkörande funktioner som Volvo säger ska komma längre fram. Men i dagsläget är dess främsta syfte att öka säkerheten och hjälpa föraren.
Lidar-radarn kan enligt Volvo ”se” 250 meter i mörker för att kunna upptäcka faror på vägen långt innan du gör det. Även vägbulor och potthål är något som den kan varna för.
Volvo börjar ta emot beställningar av EX90 idag och priset börjar på 1 085 000 kronor. Väljer du Performance-versionen börjar priset från 1 187 500 kronor.
Det går även att prenumerera på bilen från 14 995 kronor i månaden, eller 15 995 kronor i månaden för Performance-versionen.
Men den som vill lägga en beställning får ha gott tålamod. Volvo säger inget om när leveranserna i Sverige ska dra i gång. Men beställer du en på hemsidan nu är beräknad leverans först om 16 till 18 månader.