Test: Toyota bz4x – flopp i räckviddstest
Fredrik Sandberg
22 nov 2022
UPPDATERAD: Toyota skriver nu att bruttokapaciteten är 71,4 kWh, men inte hur stor nettokapacitet batteriet har. En rättelse: WLTP-räckvidden på den bil vi testade är 415 km.
Toyota bz4x fick bara marginellt mer än halva utlovade räckvidden i Elbilens test – dessutom usel snabbladdning i kyla.
I Norge blev det för någon vecka sedan stor uppmärksamhet när norska elbilssajten Elbil24 körde Toyotas första rena elbil bz4x och upptäckte att räckvidden var långt ifrån den angivna WLTP-siffran på 470 kilometer. När vi tar ut bilen på svenska motorvägar blir siffrorna inte bättre. Den version vi kör har en utlovad WLTP-räckvidd på 415 km. Versionen är bz4x AWD med 20”.
Förra veckan tog vi med bilen på en långkörning med sju andra bilar – testet hittar du i sin helhet i nästa nummer av Elbilen och i Testspecialen som kommer i slutet av året.
Redan nu kan vi dock rapportera att Toyotas inträde på marknaden är något av en besvikelse. Då alla testförare berömde bz4x kompetens som bil – det är välbyggt, bra köregenskaper och fina utrymmen – lämnar den en del att önska när det kommer till elbilsspecifika egenskaper och då främst räckvidden.
Vi startade i Stockholm och tog oss ut ur stan från norra utfarterna och satte av mot Karlstad. Väl ute ur Stockholm, efter cirka 30 km, ligger hastightsgränserna till största delen på 110 km/h och en bit av sträckan på 120 km/h.
Norska Elbil24:s räckviddstester är mildare än våra räckviddstester. I Norge är hastigheterna lägre på de flesta vägar än vad vi har i Sverige. Vi testar alltid därför räckvidd på motorväg, det är där den spelar roll.
Norrmännens blandade körning på 60 km/h (i mildare temperatur) gav en räckvidd på kring 300 kilometer för bz4x. Redan det är långt ifrån vad Toyota hävdar (470 km). Elbil24 var så förvånade att de gjorde om testet.
Hur ska det då gå på svensk motorväg?
Vi beräknade att alla 8 bilar vi testade den dagen skulle klara sig till Karlstad, 30 mil bort. För de som inte riktigt når fram hade vi Kristinehamn ett par mil innan Kristinehamn. Vi trodde även att Toyota skulle klara det, efter att ha sett norrmännens test. Åtminstone till Kristinehamn, 27,5 mil bort.
Men den fyrhjulsdrivna versionen av Toyota bz4x som vi körde började tidigt visa tecken på att den inte hängde med. Redan i Örebro efter dryga 20 mil inser vi att den inte tar sig fram ens till Kristinehamn.
Vi får vända om och ladda den på Ionitys station i Örebro. Medan de andra sju bilarna fortsatte resan (hur det gick för dem läser du i kommande nummer).
När vi pluggar in får vi äntligen se hur många batteriprocent vi har tillgodo. Den informationen syns inte i bilen, endast att vi hade 24 km räckvidd kvar. Vi har då tillryggalagt 221 km och har alltså 24 km kvar att köra, en räckvidd på 245 km. Det är 170 km kortare än angivna WLTP-siffran på 415 km. Det är heller inte rejält kallt, temperaturen ligger på 3,5 grader och ingen nederbörd.
Toyota skriver i pressmaterialet de skickar med bilen att företaget är kända för att ha rejält tilltagen reservtank och att den filosofin följer med elbilarna. När bilen anger att det är 0 km kvar att köra ska det finnas ytterligare 8 procent kvar av batteriet, enligt Toyota.
Enligt färddatorn har bilen dragit 2,7 kWh per mil när vi kommer fram till Örebro. Det ger en sammanlagd förbrukning på 59,67 kWh. Vi har kvar 24 km att köra, vilket baserat på tidigare körning motsvarar 6,48 kWh. Det skulle i så fall innebära att batteripacket innehåller 66,15 kWh. Men då står procentmätaren väldigt nära noll.
Men enligt Toyota ska det finnas ytterligare energi efter nollan i räckviddsberäknaren. Om man räknar med åtta procent extra energi, från tomt, blir det 71,9 kWh, vilket är snuddande nära den nettokapacitet på 71,4 kWh som Toyota tidigare kommunicerat till Norska Elbil 24 (se faktaruta nedan). Nu säger Toyota att 71,4 kWh är bruttokapaciteten. Men ingenting om vad nettokapaciteten är. Det gör det hela mycket mystiskt, troligen är snittförbrukningen som bilen angett felaktig. När Elbil24 laddade upp bilen från tomt fick de i 60 kWh. Om man lägger på bufferten på 8 procent blir det då ytterligare … ja, hur räknas den bufferten, på bruttokapaciteten? I sådana fall blir nettokapaciteten cirka 66 kWh. Vilket stämmer med våra siffror, men utan buffert.
Om vi tänker oss att vi satsat på att ta oss till Kristinehamn på de kilometer som var kvar i batteriet och hoppats på den stora bufferten som Toyota säger finns, så hade vi vi tagit oss 26,4 mil.
En kylig dag på motorväg bjuder alltså Toyota bz4x – om man ska tro att batteriet har en buffert på 8 procent när det är tomt – på 26,4 mils räckvidd innan totalstopp. Mer rimligt är att ge bilen en räckvidd på motorväg på cirka 25 mil, för den våghalsige.
Varken det ena eller det andra hade räckt till Kristinehamn dit alla andar bilarna i testet tog sig. De flesta tog sig dessutom till Karlstad. Som jämförelse hade BMW i4 e-Drive 40 med cirka 12,5 kWh större batteri än bz4x cirka 17 mil kvar i batterierna när det körde in i Karlstad efter 30 mils körning. Den är dock bakhjulsdriven, men fyrhjulsdrift är inte nödvändigtvis en räckviddsdödare, Porsche har exempelvis längre räckvidd i sina fyrhjulsdrivna versioner av Taycan. Även Tesla har tidigare haft längre räckvidd med fyrhjulsdrift.
Visst, vi körde i kyligt väder på motorväg, men det hindrade inte exempelvis Volkswagens ID Buzz att ta sig 30 mil. Med ett batteri som har en nettokapacitet på 77 kWh, cirka 10 kWh mer än i Toyotas bz4x. Buzz är en betydligt större bil.
När det kommer till snabbladdningen presterar Toyotan initialt som snittelbilen. Till 80 procent tar det 34 minuter. Men därefter sjunker laddeffekten till 7 kW. Det går alltså inte att snabbladda bilen mer än 80 procent, därefter blir det normalladdningshastighet och till och med lägre än så (bilen får trefasladdning på 11 kW i Sverige). Det innebär att man har 80 procent att röra sig med ner till noll, vilket är 21,5 mil innan det är dags att ladda igen. Vill man ha lite räckviddsbuffert och inte köra in på laddstationen med noll kan det till och med bli under 20 mil i verklig körning.
Den andra testdagen är det två grader kallare ute (ca 1 plusgrad) och då går snabbladdningen ännu sämre – för att inte säga uselt. Vid 40 procents laddnivå laddar bilen med en effekt på 29 kW, som sedan dalar. När bilen har 57 procent i batteriet har laddeffekten sjunkit till 19 kW. Och det är inte snabbladdningsstationen det är fel på – på platsen bredvid står en Audi e-tron och laddar med 144 kW.
Under hela färden är det med Toyota bz4x längst bak. Den måste stanna och toppa upp. Ordentligt. Dagen efter första räckviddstestet kör den 10 mil på 40 procent av batteriet.
Vid sidan av räckviddsproblematiken, som vi gissar beror på högt luftmotstånd och att fyrhjulsdriften är i gång hela tiden, är Toyotas intåg på elbilsmarknaden en positiv upplevelse, med några saker som imponerar stort. Hela testet läser du i nästa nummer av Elbilen.
Fakta: Hur mycket rymmer egentligen batteriet?
Toyota skyltar inte utåt med hur stor batterikapacitet bilen har, utan uppger bara räckvidden(så gör till exempel även Tesla). Enligt Elbil24 ska Toyota dock först ha uppgett att batteriets bruttokapacitet är 74 kWh, och nettomängden energi 71,4 kWh. Därefter ändrade sig Toyota och sa att Bruttokapaciteten är 71,4 kWh. När Elbil24 mätte mängden ström, genom att ladda ur och ladda upp igen fick de det till att bilen rymmer 60 kWh användbar energi. Enligt våra mätningar har Toyota rätt från början. Bilen har en nettokapacitet på 71,4 kWh, om man räknar in den extra buffert på åtta procent som biltillverkaren uppger att bilen har kvar när mätaren visar noll. Men det förutsätter att det finns extra energi i batteriet även när batterimätaren på laddningsstationen säger 0%, vilket låter märkligt. Det troliga är att batteriet har 66 kWh nettokapacitet och precis som Toyota säger 71,4 kWh bruttokapacitet. Men det ger inte mycket till buffert. Inte vad vi kunde uppmäta.
Toyota bz4X |
Pris: Från 579 900 kr |
Batterikapacitet: 71 kWh (brutto) |
Räckvidd WLTP, FWD: 442-511 km (beroende på utrustningsnivå) Räckvidd WLTP, AWD: 415-466 km (beroende på utrustningsnivå) |
Laddning: 150 kW snabbladdning/11 kW normalladdning |
Drivning: Fram-/fyrhjulsdriven |
Motorer: 150/160 kW |
Acceleration: 7,5-6,9 sek |
Mått, cm: 469x186x160 |
Bagageutrymme: 452 liter |
Dragvikt: 750 |
Nybilsgaranti: 3 år/10 000 mil |