BYD skeppar bilar med egna båtar och planerar fabriker i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 dec 2022

Inför lanseringen av BYD i Sverige kommer den kinesiska tillverkaren inte bara med en utan tre eldrivna modeller på en gång. Och nu kommer fler tecken på att BYD menar allvar med sina planera på att etablera sig utanför hemlandet.

I en intervju med nyhetssajten Bloomberg berättar BYD-chefen Stella Li att tillverkaren har köpt egna fraktfartyg för att garantera leveransen av bilar från fabrikerna i Kina till Europa.

Enligt tidigare uppgifter handlar det om sex fartyg som vart och ett har en kapacitet på 7 700 bilar.

– Med tanke på BYD:s storlek kan rederiernas service inte riktigt tillfredsställa oss till 100 procent, sa Stella Li.

Även om BYD, eller Build Your Dreams, är en relativt okänd tillverkare här ser det annorlunda ut globalt sett. I somras blev BYD värdens tredje högst värderade biltillverkare, efter Tesla och Toyota.

Med egen utveckling av batterier har BYD redan tagit fram LFP-batteriet Blade som har högre energitäthet än andra batterier med LFP-celler. Eventuellt ska BYD även börja leverera Blade-batterier till Tesla.

Enligt Stella Li har BYD även planer på tillverkning av bilar i Europa. Och då inte bara i en utan kanske två egna fabriker. Var de kan tänkas hamna finns det inga uppgifter om.

BYD säljs i Sverige av Hedin Bil och erbjuder de tre modellerna Tang, Han och Atto3.

BYD Tang är en sjusitsig elsuv med ett batteripaket på 86,4 kWh som ger en räckvidd på 40 mil. BYD Tang är fyrhjulsdriven med en effekt på 517 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Priset börjar på 806 900 kronor.

Även Atto 3 är en suv, men en mindre sådan med ett batteri på 60,5 kWh och 42 mils räckvidd. Priset börjar på 534 900 kronor.

Den tredje modellen är sedanen Han med fyrhjulsdrift och 517 hästkrafter. Batteriet är här på 85,4 kWh som ska ge en räckvidd på 52,1 mil. Priset är samma som för elsuven Tang, alltså 806 900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!