Nu kommer en eldriven Panda – men inte från Fiat
Carl Undéhn
20 dec 2022
Här i Sverige förknippas Geely kanske främst som ägare av Volvo och Polestar. Men den kinesiska koncernen har en mängd andra märken i portföljen. De senaste åren har antalet dessutom ökat med bland annat Zeekr, Radar Auto samt budgetmärket Geometry.
Både Zeekr och Geometry uppges vara på väg till Europa under nästa år. Om vi då kanske även kan få köra Panda med eldrift är oklart. Och vi menar då inte klassiska Fiat Panda utan den senaste modellen från Geometry: Panda Mini.
“Mini” är också rätt beskrivning för den nya modellen är just en liten stadsbil i samma kategori som den i Kina framgångsrika modellen Wuling Hongguang Mini EV.
Geometry ser däremot ut att fokusera mer på design. Panda Mini har runda strålkastare som ger den ett lite klassiskt utseende. Men kombinerat med de svarta backspeglarna också utseendet av just en panda.
Den raka och kantiga karossen ger också samma fördelar som hos Fiat Panda, nämligen så mycket innerutrymmen som möjligt på en liten yta.
Panda Mini mäter endast 3,07 meter på längden, 1,52 meter på bredden och är 1,60 meter hög. Om det går att klämma in fyra personer i bilen är oklart.
Räckvidden är upp till 15 mil och toppfarten är begränsad till 100 km/h. Motorn driver på framhjulen och ger en effekt på 41 hästkrafter. Det är något mindre än den ursprungliga versionen av Fiat Panda som gick att få med hela 45 hästkrafter.
Men för turer i tät trafik i kinesiska städer räcker effekten nog. Det är också endast i Kina som Geometry Panda Mini uppges säljas och priset börjar på 40 000 yuan, vilket är omkring 60 000 kronor.