RAM visar koncept på eldriven pickup – kommer 2024

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 jan 2023

Amerikanska RAM vill ge sig in i den växande marknaden av eldrivna, stora pickuper. Under elektronikmässan CES presenteras nu konceptet RAM 1500 Revolution BEV som ger ett smakprov av vad vi kan vänta oss.

Vid en första blick är det svårt att se det, men det finns ett tydligt släktskap till konceptet Inception som Peugeot precis har visat upp. Både den futuristiska och låga sedanen från fransmännen och arbetshästen från RAM baseras på samma teknik. Till grund för båda ligger Stellantiskoncernens nya elbilsplattform STLA.

Precis som hos Peugeot är det också hos RAM designen som ligger i fokus. Här får vi inte ens veta batteristorlek och räckvidd. Men i alla fall att bilen har ett 800-voltssystem som gör det möjligt att ladda med upp till 350 kW, samt att den är fyrhjulsdriven med en elmotor på varje axel.

Hur mycket effekt de levererar tillsammans nämns inte. Med tanke på att fossilversionerna av RAM 1500 har upp till över 700 hästkrafter borde det vara siffror som vi kan räkna med även hos den eldrivna versionen.

De exakta måtten nämns inte, men räkna med en rejäl pjäs i olika längdutförande. Den fossildrivna versionen går att få med en längd på upp till över sex meter. Med 15 graders styrning på bakhjulen ska RAM 1500 EV ändå vara smidig.

Karossens design beskrivs som ”brutiful” – en sammansättning av ”brutal” och ”beautiful”. Under den stora och framträdande motorhuven hittas en frunk som kan öppnas elektriskt. Hur många liter den rymmer nämns däremot inte.

Ett särskilt lågt luftmotstånd är inte att räkna med. För att sänka det något sitter det i alla fall digitala backspeglar på sidorna.

Förarkabinen saknar B-stolpe och då de bakre dörrarna har gångjärnen baktill kan sidorna öppnas helt. Ovanför dem hittas ett stort glastak där genomskinligheten kan justeras för olika delar av det. Stolarna är där befästa med ett rälssystem för att enkelt kunna skjuta dem i längdled.

Bakom kabinen sträcker en lång lastyta ut sig där det går att lasta föremål på upp till 5,5 meter.

Luftfjädring är standard och kan både användas för att sänka bilen för att lättare kliva in och höja den när det är dags att köra i vildmarken. Trots off road-egenskaper ska RAM 1500 EV också vara en bekväm långfärdsbil med självkörande förmåga i nivå 3. Med det aktiverat fälls ratten in för att ge föraren mer plats.

Med funktionen ”Shadow Mode” kan bilen även köra delvis själv utan att någon sitter i den. I stället kan du gå bredvid och säga åt bilen hur den ska köra.

Konceptet RAM 1500 Revolution BEV är tänkt att mynna ut i en serietillverkad modell år 2024. I alla fall på den amerikanska marknaden och det är idag oklart om den även letar sig över hit.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!