Första intryck av Smart #1 Brabus – vi har provkört det lilla kraftpaketet
Carl Undéhn
6 feb 2023
Säljstarten av nya Smart #1 är planerad till maj och först då får vi veta vad bilen kostar. Men Elbilen kunde redan nu skaffa sig ett första intryck av bilen med en liten provkörning – och då i toppversionen signerad tuningfirman Brabus.
När Mercedes och Geely nylanserar Smart är det som ett helt eldrivet märke. Men det är inte den enda nyheten. Med den första modellen Smart #1 visas tydligt att märket inte längre är en liten stadsbil att parkera på tvären.
Smart har nu vuxit till en kompaktsuv på 4,27 meter och är inte helt olik Skodas nu inställda modell Yeti. På insidan hittas därför inte bara ett baksäte utan också ett rymligt sådant. Sverigepremiären av Smart #1 skedde på just avslutade elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i helgen.
I standardutförande kommer Smart #1 med en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästkrafter, ett vridmoment på 343 Nm som gör att bilen klarar 0-100 km/h på 6,7 sekunder.
Toppfarten är 180 km/h och batteriet på 66 kWh vilket ger den nu inte längre så lilla bilen en räckvidd på 44 mil, enligt WLTP. Det kan också laddas med upp till 150 kW vilket knappast är marknadsledande men ändå mer än vad en del andra bilar från Kina erbjuder.
Dessutom ska den kunna dra släp på upp till 1 600 kilo.
Prestandan hos Smart #1 är för övrigt något som vi mycket väl kan få se hos Volvos kommande mindre elsuv EX30. Även Volvo ägs som bekant av Geely och både Smart #1 och Volvo EX30 ska använda Geelys elbilsplattform SEA.
Men Smart lägger också i en högre växel och har låtit tuningfirman Brabus ta sig an bilen med Smart #1 Brabus som resultat.
Den bakre elmotorn har då fått sällskap av ytterligare en på framaxeln. Förutom fyrhjulsdrift betyder det att effekten ökar till 428 hästkrafter och vridmomentet till 543 Nm.
Toppfarten är oförändrad, men som väntat kortas tiden för att ta sig från 0-100 km/h till 3,9 sekunder. Med samma batteri som i vanliga #1 ger den höjda effekten även att Brabus version får en något kortare räckvidd på 40 mil.
Det var också just Smart #1 Brabus som vi fick ta på en kort provsväng. Tyvärr på snöiga och isiga vägar i sju minusgrader där bilen inte riktigt kunde visa vad den går för. Att det är ett litet kraftpaket råder det ingen tvekan om.
För att du inte ska missa att du sitter i Brabus tolkning av Smart #1 hittas röda säkerhetsbälten och röda sömmar på den lite tunna, treekrade ratten.
Bakom den finns en liten skärm med information och ovanför mittkonselen en liggande pekskärm på 12,8 tum. Operativsystemet reagerar snabbt, men ikonerna i huvudmenyn ser ut att vara hämtade från en app för barn. Och det gäller inte bara den handfull spel som finns utan alla ikoner.
När det kommer till byggkvalitet och komfort finns det inga frågetecken. Genom sin lite boxiga design finns det gott om plats på insidan. Det gäller även i baksätet där också längre personer sitter bra trots något upphöjt golv. Huvudutrymmet är gott och sittdynan inte alltför kort.
De goda utrymmena i baksätet kommer däremot på bekostnad av bagaget. Baksätet går att skjuta 13 centimeter på längden för att kunna klämma in mer i bagaget. Men även då rymmer Smart #1 som mest 273 liter. Baksätet går också att fälla enligt 60/40 principen och som mest ryms det 411 liter.
Under motorhuven hittas en frunk, men även den är i minsta laget och rymmer 15 liter.
Bilens boxiga form gör också att runtomsikten från förarplats är god tack vare förhållandevisa stora fönster utmed sidorna och bak – något som är en bristvara hos många modeller idag.
Att parkera på trånga platser är då inga problem och dessutom ingår 360-graderskamera i standardutrustningen. För även om den är större än tidigare Smart är det nog ändå en bil som främst kommer köras i stan.
Och där är den lätt att föra fram. Smart #1 är en ”hoppa in och kör iväg”-bil som känns smidig i stan, går tyst och tar dig dit du ska utan vare sig oväntade eller obehagliga överraskningar. Fjädringen är i det hårdaste laget, men bromregenereringen i standardläget gör att bilen bromsar in mjukt när du släpper på gasen vilket ger en avslappnad körning i stadstrafik.
Att framför allt Brabus-versionen nog också kan bjuda på en hel del körglädje med sina 428 hästkrafter kunde vi alltså tyvärr endast få en liten föraning av på de hala vägarna.
Till skillnad från flera andra märken som har kommit och är på väg till den svenska marknaden från Kina är Smart inte ett okänt namn. Där har alltså Smart #1 en fördel. Men avgörande för hur Smart #1 kommer placera sig i försäljningsstatistiken är i slutändan ändå priset.
Och det får vi alltså veta först om några månader.