Livscykelanalys presenterad – så stora utsläpp orsakar Polestar 4
Carl Undéhn
1 nov 2023
2020 släppte Polestar en 38 sidor lång så kallad livscykelanalys över Polestar 2. I den presenterades den totala mängden utsläpp som orsakas vid tillverkningen av bilen. Även för nästa modell Polestar 3 ska en livscykelanalys tas fram, men först när tillverkningen är i gång. Och den har som bekant skjutits upp till nästa år.
Polestar 4 ser ut att redan tillverkas, för nu presenterar Polestar resultatet av livscykelanalysen för den modellen. Den visar att Polestar 4 Standard Range Single Motor har ett koldioxidavtryck på 19,4 CO2e vid lanseringen – det lägsta hittills för en modell från Polestar.
Begreppet CO2e används vid analyser av klimatavtryck och innefattar då förutom koldioxid (CO2) även andra växthusgaser.
Utsläppen beräknas då enligt principen ”cradle to gate”, vilket innefattar tillverkning och framställning av material för det men inte användning och återvinning. Som jämförelse orsakar Polestar 2 Standard Range Single Motor 21,6 ton CO2e, enligt Polestar.
Minskningen av utsläpp jämfört med Polestar 2 beror enligt Polestar på att fabriken i Kina där Polestar 4 tillverkas använder grön el från vattenkraft samt har solceller på taket. Utöver det byggs Polestar 4 delvis med aluminium som framställts med el från vattenkraft.
Hur stort batteri som Polestar 4 Standard Range Single Motor använder har inte meddelats ännu. Long Range-versionen med bak- eller fyrhjulsdrift får i alla fall ett batteri på 102 kWh.
Batterierna är också vad som orsakar störst utsläpp, enligt Polestar upp till 40 procent. Livscykelanalysen visar därför att Polestar 4 Long Range Single Motor orsakar 19,9 ton CO2e och Polestar 4 Long Range Dual Motor 21,4 ton CO2e.
Polestar 4 ska börja säljas i Kina innan slutet av året och kommer till andra marknader under 2024. Den blir Polestars sabbaste modell hittills där toppversionen med dubbla elmotorer och 544 hästkrafter gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder.