Sandberg: Kom igen nu, svenska it-miljardärer – köp Nevs
Fredrik Sandberg
4 maj 2023
Elbilsboomen fortsätter med oförminskad styrka. Trots att bilmarknaden närapå har säckat ihop den senaste tiden, beroende på räntehöjningar, lågkonjunktur och andra otrevligheter, fortsätter elbilsförsäljningen att öka. De fyra första månaderna halverades orderingången för nya personbilar. Samtidigt ökar elbilsförsäljningen med nästan 19 procent. En tredjedel av alla sålda bilar var elbilar. Och mängden nya modeller ökar hela tiden.
I det här numret har vi kört och testat en hel del nykomlingar och varit med på en knippe nylanseringar. De bilar vi kör i det här numret är alla från Kina och ett par från Volvo – som ägs av ett kinesiskt bolag. Vi har rattat lyxåket Hongqi E-HS9 och även bilar från BYD och Xpeng.
Anstormningen av bilar från Kina känns bedövande; det är inte bara nya märken med en eller två modeller som anländer. De har hela modellserier. Och det vi ser komma till Europa är en rännil jämfört med vad som finns i Kina och kanske vad som komma skall.
Vad som är tydligt hittills är dock att svenskarna är svala inför kinesiska modeller. Försäljningen hittills har, med några få undantag, varit väldigt klen. Jag gissar att det är för att de kinesiska företagen till stor utsträckning försöker slå sig in i premiumsegmentet. Där märkestroheten är stor och där europeiska bilar fortfarande är bättre på de flesta sätt. Men det är nog bara en tidsfråga innan de börjar ta sig in i lägre prissegment. Där priset är allt.
Alrik Söderlind på Auto Motor & Sport har fått äran att köra bilen som inte blev av, Nevs modell Emily som tagits fram i Trollhättan med kinesiska pengar. Alrik var lyrisk. Det var navmotorer, mäktig räckvidd, fantastiska köregenskaper och massor av härlig Saab-anda i bilen. Men finansiellt funkade det inte för Nevs, och nu är projektet till salu för 1,5 miljarder kronor. Det vore onekligen kul om det dök upp någon visionär svensk med djupa fickor som rev igång en helsvensk biltillverkning i Trollhättan. Lokalerna är redan köpta av investeraren Svante Andersson. Nu behöver han rätt hyresgäster.
Det är öppet mål för någon stormrik it-miljardär med rätt vision och rätt mängd jävlaranamma. Elbilstillverkning är ingen lätt match, men kompetens för detta finns på plats. Den svåraste biten – om man ska tro de personer i ledande ställning på bilföretag som jag under åren intervjuat – är mjukvaruutvecklingen. I dag är mycket av utvecklingen av bilar något som sker i datorer, det går att simulera allt. Uppkopplade, autonoma bilar med ett bra gränssnitt kräver mängder med mjukvaruingenjörer. Fråga Volkswagen. Förra vd:n fick gå för att han inte fick fram fungerande mjukvara. Volkswagens vd Oliver Blume sparkade nyligen hela styrelsen för bolaget som har ansvaret för mjukvaran i Volkswagen-gruppen.
Sverige är fullt av mjukvaruutvecklare i världsklass. Kom igen nu, it-sektorn, köp Nevs och sätt fart. Vi har batterifabriker, vi har kompetens, vi har råvaror. Vi har fabriker som står redo och vi har fantastiska bilbyggare i det här landet.