NIO tar sikte på Maybach med ny lyxsedan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 nov 2023

Vid det årliga eventet NIO Day från kinesiska NIO brukar det bjudas på en hel del nyheter från tillverkaren. Årets upplaga går av stapeln i början av december och nu kommer uppgifter om att vi då kan komma få se något utöver det vanliga.

Dagens toppmodell, sedanen NIO ET7, kommer då få konkurrens av en ny flaggskeppsmodell baserad på en ny plattform kallad NT3. När ET7 visades 2021 var det den första modellen på nuvarande plattformen NT2.

Enligt kinesiska medieuppgifter planerar NIO att ta i från tårna och presesntera vad som beskrivs som en utmanare till Mercedes lyxmärke Maybach och deras version av S-klass. Hjulbasen uppges vara på hela 3,3 meter. Det lovar gott för bilens innerutrymmen, men gör också att bilen inte kommer att passa i de äldre generationerna av NIO:s stationer för batteribyten, NIO Power Swap Station.

Mercedes-Maybach S-klass uppges vara nivån NIO siktar på med en ny lyxig sedan.

Priset ska också det hålla nästan Maybach-nivå. Enligt källor till kinesiska CarNewsChina ligger det på runt en miljon yuan, vilket motsvarar omkring 1,5 miljoner kronor. Mercedes-Maybach S-klass kostar i Sverige från 2.020.000 kronor.

Uppgifterna får ändå tas med en nypa salt, av flera anledningar. Ännu finns inget datum för när i december NIO Day ska hållas och officiellt har NIO sagt att de skruvar ned takten på nya modeller. Tidigast nästa år kan det bli aktuellt att visa nya modeller.  Orsaken är att företaget är att företaget dras med stora förluster.

Sedanen ET7 är NIO:s nuvarande flaggskeppsmodell.

Under årets tredje kvartal kunde kinesiska NIO öka leveransen av bilar med 29 procent, jämfört med samma tidsperiod året innan. Men även förlusterna fortsatte att öka. Mellan juli och september uppgick de till över 6 miljarder kronor. Tio procent av arbetsstyrkan måste lämna och alla projekt som inte burit frukt de senaste tre åren skjuts upp eller stryks helt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!