Stellantis banbrytande teknik för billigare batterier
Carl Undéhn
4 jul 2024
Inom samarbetet ACC ska koncernen Stellantis, Mercedes och det franska energibolaget Total bygga upp batteritillverkning i både Europa och Kanada. En första ”Gigafactory” har redan invigts i Frankrike, men för några veckor sedan meddelades att arbetet med fabrikerna i Tyskland och Italien pausades.
Orsaken uppgavs vara osäkerhet kring vilken typ av batterier ACC vill satsa på att tillverka där. Nu står det klart att Stellantis inlett ett femårigt samarbete med den franska myndigheten för kärnkraft och alternativ energi, CEA. Tillsammans ska de bedriva forskning och utveckling av en ny generation av billigare battericeller.
– Vi är övertygade om att samarbetet med CEA kommer att leda till ett snabbare genombrott inom banbrytande battericellsteknologier. Detta kommer att göra det möjligt för oss att uppnå vårt centrala mål och erbjuda våra kunder ren, säker och prisvärd mobilitet, säger Ned Curic som är teknisk chef hos Stellantis.
Exakt vad det handlar om för celler framgår inte. Inte heller om batterierna som utvecklas inom samarbete är de som planeras att tillverkas i de nu pausade ACC-fabrikerna i Tyskland och Italien. Stellantis har tidigare inlett en satsning på att använda billigare järnfosfatbatterier, LFP, för att pressa priset på mindre eldrivna modeller.
Ett exempel på det är Sveriges nu billigaste elbil Citroën ë-C3, som ni kan läsa vår provkörning av här. Om LFP ska stå i fokus även inom samarbetet mellan Stellantis och CEA är inte säkert. Stellantis säger sig vilja ta fram celler med både bättre prestanda och lägre klimatavtryck jämfört med de som används idag.
Stellantiskoncernen, där 14 olika märken som Peugeot, Citroën, Opel, Fiat och Jeep ingår, har också andra projekt kring utveckling av batterier. Förra året presenterades en prototyp av ett batteri med integrerad växelriktare och laddfunktion. Enligt forskarna leder integrationen av komponenter till ett mer effektivt, tillförlitligt och kostnadseffektivt batteri. Förutom att ta mindre plats i bilen ska det också göra det möjligt att öka räckvidden jämfört med dagens elbilar.