Krisläge hos Volkswagen – vilken roll spelar elbilarna?
Carl Undéhn
11 sep 2024
Volkswagen flaggade för stora besparingar i slutet av förra året. 10 miljarder euro, över 100 miljarder kronor, ska koncernen spara in fram till 2026, samtidigt som processerna för tillverkning och utveckling ska effektiviseras. Nu börjar sparpaketet bli mer konkret och med det skakar marken rejält hos tillverkaren. Att en fabrik läggs ned i hemlandet Tyskland går inte att utesluta och den tidigare jobbgarantin för koncernens anställda rivs nu upp.
– Vi går glapp på försäljningen av cirka 500.000 bilar, försäljningen för cirka två fabriker. Och det har inget att göra med våra produkter eller dåliga försäljningsresultat. Marknaden finns helt enkelt inte längre där, kommenterade Volkswagens finanschef Arno Antlitz situationen.
Försäljningssiffrorna för Volkswagen har inte återhämtat sig lika bra som hos konkurrenter som Toyota efter coronapandemin. Idag meddelades också att PowerCo, Volkswagens dotterbolag för batteritillverkning, planerar att låta den gigafabrik som byggs i tyska Salzgitter i alla fall till en början gå på halvfart. I skuggan av de dystra tonerna från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg har frågan väckts om det är koncernens satsning på elbilar som ligger bakom krisen?
Men frågan är snarare vilken sorts kris det är som Volkswagen precis genomgår. Sett till vinsten går Volkswagen bättre än de båda andra tyska konkurrenterna BMW och Mercedes. Förra året gjorde Volkswagen en vinst på 18 miljarder euro, under årets första sex månader 2024 var vinsten närmre 10 miljarder euro.
Problemet ligger i vinstmarginalen per investerad krona, som är lägre hos Volkswagen än andra tillverkare. Och då inte bara hos de så kallade premiummärkena BMW och Mercedes som kan sälja bilar till högre pris. Även masstillverkare som Toyota har bättre vinstmarginal. Det är också stora skillnader för de olika märkena inom Volkswagenkoncernen, där bland annat Audi, Porsche och Skoda ingår samt lastbilstillverkare som Scania och MAN. Märket Volkswagen har tappat sin vinst på senare år, bättre går det då för Skoda.
Hur kommer elbilarna då in i bilden? Främst genom att Volkswagen säljer för få av dem på den viktiga marknaden Kina. Där har Volkswagens försäljning av bilar med förbränningsmotorer rasat det senaste året i takt med att elbilsförsäljingen där fortsatt att öka. De kinesiska kunderna väljer däremot sällan en elbil från Volkswagenkoncernen, något som ska ändras genom det tekniska samarbetena mellan Volkswagen och Xpeng samt Audi och SAIC.
Att Volkswagens elbilar inte har slagit igenom bättre beror enligt analytiker på flera orsaker. Från att priset varit för högt till att de inte ser ut som Volkswagens tidigare modeller. Även EU:s kommissionär för industrifrågor, Thierry Breton, har uttryckt oro för utvecklingen hos Volkswagen, men beskyller också dem och andra europeiska tillverkare för att inte ha lyckats erbjuda prisvärda elbilar för att övertyga kunder. Både här och på andra håll, för importen av elbilar från Kina till EU är större än exporten dit.
Just designen är i alla fall en sak där Volkswagen har presenterat en ny strategi där märket återgår till tidigare former. En tydlig representant för det är kommande ID2all, en modell som när den lanseras nästa år även ska få ett lägre pris än dagens elbilar och väntaskosta från 25.000 euro, eller 280.000 kronor.