Blomhäll: I Afrika är framtiden redan här

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

27 dec 2024

Mina föräldrar ska köpa en elbil, berättade en av gästerna på en middag hemma hos oss. 
– Det blir nog en Hozon, eller kanske en Forting.
Hajar du till och känner inte igen bilmärkena, käre läsare, så lever du i ett u-land. Eller snarare inte. Låt oss ta det från början.

Min gäst som sade orden bor inte i Sverige. Utan i ett land där 100 procent av nybilsförsäljningen är elbilar. Nej, inte Norge. Utan Etiopien. Det fattiga landet i Afrika blev först i världen när de i februari i år förbjöd all försäljning av avgasbilar. 
– Den som vill importera en personbil till landet kommer endast tillåtas att göra det om det är en elbil, sade landets transportminister då i en berömd intervju. 

Att du inte har hört talas om nyheten beror nog på något slags nationellt jantelag enligt mig, att tredje världen vågade köra om(!) oss industrialiserade och redan nu infört sånt vi snackat om som en framtida möjlighet om kanske 10–15 år.

Fast Etiopiens transportminister hade nog enklare att genomföra förbudet mot avgasbilar än hans europeiska kollegor. Etiopien har ingen inhemsk bilindustri att måna om, och vill desperat minska på landets oljeberoende. Oljeimporten uppgick till 6 miljarder dollar i fjol, pengar som landet har allt svårare att få fram.

Och det är bokstavligen endast den översta en procenten, 1 miljon av landets 130 miljoner invånare, som har bil. Då var det lätt att låta de rika betala lite mer om de nu vill köpa en bil. Eller, de betalar inte ens mer. För som vår gäst berättade har det blivit vanligt att de som köper en elbil i Etiopien också köper en carport med solpaneler på, som dels skuggar bilen från den brännande afrikanska solen, dels genererar tillräckligt med el från nämnda sol så att den med råge räcker till att ladda bilen.

Då jag vet hur lagar och regler… ska vi säga, kan ha ”en ganska flexibel tolkning” i vissa länder började jag ställa massa frågor. Men jodå, förbudet mot import av avgasbilar efterlevs ganska väl. Folk har slutat köpa bensin- och dieselbilar, istället har det poppat upp massor med bilförsäljare i huvudstaden Addis Abeba som säljer billiga kinesiska elbilar. Märken vi aldrig hört talas om.

Forting Friday är till exempel en bil i VW ID3-storlek, har 50 kWh batterier och kostar runt 400.000 svenska kronor. Hozon Neta har 58 kWh batterier och kostar runt 350.000. Båda med lädersäten, AC (viktigt!), backkamera och alla sedvanliga tillbehör en modern bil brukar ha. Marknaden har överösts med billiga kinesiska elbilar. Som helt slagit ut inte enbart försäljningen av europeiska elbilar utan även gett gamla statusbilar med bolmande avgasrör ett törn. Unga afrikaners livsdröm är inte längre att kunna köpa en BMW. Inte en med avgasrör i alla fall.

Omställningen började redan 2022 när momsen togs bort på elbilar och tullen sänktes. Sedan gick det snabbt.
Det hela påminner om telefonrevolutionen u-länderna hade för 20–30 år sedan. Etiopien hade väldigt få telefonledningar. Men när mobiltelefonerna kom hoppade de helt enkelt över ett utvecklingssteg och alla skaffade mobiltelefoner istället. Att enbart ha en mobil, ingen hemtelefon, blev norm i Afrika långt före Sverige och resten av i-världen.

Addis Abebas alla taxibilar och tuk-tuk-trehjulingar börjar nu också inse att det är rejält billigare att köra på solel jämfört med dyr importerad bensin. Visst finns det tusentals rullande vrak kvar på gatorna – men de som kan köpa en bättre och nyare bil väljer nu elbil.

– Men laddinfrastrukturen då? frågade jag, och insåg på en gång att jag lät som värsta bensinsniffaren. Hälften av landets alla bilar finns i huvudstaden och de åker ytterst sällan ut på landet. De han känner har bilen bara för att åka runt i staden, max några hundra kilometer om dagen. De behöver inte ens publika laddare, laddar bara solel hemma. Solpanelerna hjälper förresten också till när det blir strömavbrott, vilket inträffar nästan varje vecka. Hans föräldrar planerar att skaffa även ett hemmabatteri så att kylen, frysen och lamporna ska fungera även då.
Det vi diskuterar som framtiden är redan vardag i Afrika.

Tibor Blomhäll kör en Tesla Model Y. Familjens andrabil är en Kia Soul EV. Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Åsikter eller tips? Mejla tibor@elbilen.se

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!