Omaskerad Zeekr 7X siktad på vägarna – lansering på gång?
Carl Undéhn
10 dec 2024
Mellanklassuvar finns det gott om och då de säljer bra fortsätter biltillverkarna att lansera nya modeller i segmentet. Även Zeekr, som i slutet av sommaren presenterade sitt bidrag till mellanklassuvarna med namnet 7X.
Elbilen har fått bekräftat att en svensk lansering blir av, men något exakt datum för det finns ännu inte. Men allt för långt bort kan lanseringen inte ligga, för en av våra uppmärksamma läsare har nu sett Zeekr 7X utan maskering vid Ionity i Vintrie utanför Malmö. Bilen var märkt med texten ”Test Vehicle” och baktill hittades emblem där det stod ”TX” i stället för 7X. Tidigare i höstas såg redaktör Joakim Dyredand en Zeekr 7X vid tester i Stockholmsområdet.
Enligt uppgifter från Transportstyrelsen har bilen en effekt på 470 kW, vilket tyder på att det är den fyrhjulsdrivna versionen med en elmotor på 310 kW på bakaxeln som kompletteras med en motor på 165 kW på framaxeln. Tillsammans ska de båda elmotorerna göra att Zeekr 7X klarar 0-100 km/h på 3,8 sekunder.
Som Zeekrs övriga modeller har designen tagits fram i Göteborg och 7X delar teknik med koncerncsyskonen Polestar och Volvo genom att byggas med ägaren Geelys elbilsplattform SEA. Till skillnad från modellerna från Polestar och Volvo har Zeekr 7X däremot ett 800-voltssystem och tillsammans med Zeekrs egenutvecklade LFP-batteri ska det gå att fylla det från 10 till 80 procent på endast 10,5 minuter.
Då med det mindre batteripaketet på 75 kWh, som enligt den kinesiska körcykeln ska ge Zeekr 7X en räckvidd på 60 mil. Utöver det erbjuds modellen även med ett större batteripaket på 100 kWh som enligt kinesiska siffror ger en räckvidd på upp till 78 mil. Räkna alltså med kortare räckviddssiffror för WLTP.
Zeekr 7X presenters som en familjebil, mäter 4,82 meter på längden och har ett bagage där det går in 616 liter.